Nya regler för FPV från Transportstyrelsen

É dom goa i huvet på Transportstyrelsen?

Nu har dom kommit med nya regler för FPV. Enligt deras hemsida gäller följande:

  • Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren.

Hur detta kommer att påverka hobbyverksamheten tror jag är helt klart. Ingen kommer att bry sig.

Hur kommer detta att påverka de som driver egna företag med fotografering från diverse UAV’er? Ja det återstår att se.

Nu återstår det bara att invänta svaret.

Min fråga till Transportstyrelsen:


Min fråga:
Jag noterar att ni uppdaterat reglerna för så kallad FPV och nu lyder punkt 4 av de generella reglerna ”Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren.”

Nu undrar jag:
* hur detta kommer att övervakas?
* vad är straffskalan?
* vilket lagrum stödjer ni er på?


 

TS svar:
Tack för ditt mejl. Denna regel är en tolkning av Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg TSFS2009:88, som säger att flygning utom synhåll kräver tillstånd. Detta gäller alltså oavsett vad ändamålet med flygningen är. Straffskalan för att flyga utan tillstånd  är böter enligt luftfartsförordningen, sedan kan den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet manövrerar ett luftfartyg på ett sådant sätt att andras liv eller egendom utsätts för fara dömas för vårdslöshet i flygtrafik till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år.


Följdfråga:

Som du kanske förstår är jag utövare av RC-flyg och även så kallad FPV-flygning och jag är nyfiken på vad det är för regler som begränsar min hobby ytterligare.
Du hänvisar till att detta är en tolkning av Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg TSFS2009:88. Jag är inte hemma i om namnet säger när dokumentet skrevs men min tolkning är att detta är ett 5 år gammalt dokument som nu alltså har omtolkats med anledning av vadå? Antar att till exempel ”Bromma-incidenten” kan vara en bidragande orsak men min fråga är menad som hur min hobbyverksamhet helt plötsligt blivit ”olaglig”. Jag utövar den med stor försiktighet och en god portion av gott omdöme med en ”spotter” vid min sida som hela tiden håller koll på farkosten och kan varna mig om han ser något annat i luften. Vidare kan han ta min sändare om det skulle behövas. Detta enligt er tidigare regler.
TSFS2009:88 talar om fyra olika aktiviteter
1. utprovning eller forskning,
2. kommersiella ändamål, vilket här inbegriper all sorts verksamhet där
ersättning erhålls för utfört arbete,
3. uppdragsflygning och liknande ändamål som inte är att betrakta som
nöje eller rekreation, eller
4. att flygas utom synhåll för piloten.
Min FPV-hobbyverksamhet faller eventuellt under punkt 4 och TSFS2009:88 definierar ”inom synhåll” som ”maximalt avstånd mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn”
Så på vad sätt kan inte den tidigare definitionen där en ”spotter” står vid min sida och gör precis detta vara fullt till fylles utan att man skall använda dubbelkommando? Eller är det så att ni med dubbelkommando menar en ”spotter” som kan ta över min sändare om så skulle behövas.
Kanske är det jag menar med dubbelkommando det vill säga en person som via separat sändare kan ta kontrollen över farkosten en övertolkning och en ”spotter” är fullt tillräckligt?
Du glömde eller undvek att svara på frågan hur detta skall övervakas.


TS svar:
Det är egentligen inga nya eller förändrade regler utan vi har bara försökt förtydliga och lägga ut mer information på vår hemsida. TSFS2009:88 är, som du skriver, ca 5 år gammalt och vi har inte gjort någon omtolkning av det. Föreskriften ska tillämpas vid all flygning utom synhåll, oavsett vad ändamålet med flygningen är (1 kap 1§). Detta innebär vidare att det krävs tillstånd (2 kap. 2§).

Utom synhåll är ju motsatsen till inom synhåll och definitionen av inom synhåll lyder som följer (1 kap. 2§):

”Maximalt avstånd mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn.”

Flyger man FPV kan man inte observera luftfartyget visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Ska du därför på en laglig väg kunna flyga FPV kräver det att du har en medhjälpare som står bredvid dig och som kan uppfylla kraven för inom synhåll ovan och som när som helst kan ta över styrningen om det skulle behövas. Detta måste alltså kunna ske på ett säkert, snabbt och smidigt sätt så att inte kontrollen över luftfartyget förloras eller att undanmanöver inte kan göras i tid. Så om du kan uppfylla ovanstående så ser jag inga direkta problem med att du inte skulle kunna flyga på det sättet du gjort tidigare.

Detta övervakas inte på något särskilt sätt.

Kamma kablar på Mini-Quaden

Jag monterade alla ESC i ramen från början och hade gjort ett anslutningskort för all spänningsmatning av ett vero-board. Målet var att få upp quaden i luften för att se hur en så liten quad flyger jämfört med de 450 som jag har. Det var en riktigt trevlig maskin. Ingen direkt racer med de prylar som sitter på men jag fick verkligen blodad tand. Nu är den flugen inne och ute med och utan FPV och det var dags att avgöra dess öde. Satsa på den och eventuellt köpa nått ”hottare” eller sälja. Med de erfarenheter jag fått så är det definitivt en maskin som kan ge många roliga flygningar.

Det jag ville göra med denna maskin var att städa rejält i installationen och göra plats för någon liten mini-OSD och då skulle jag vara tvungen att montera ESC’erna på armarna samt att jag ville få in all elektronik inklusive Rx och VTx i ramen.

Bilderna kommer i den ordning rensningen gjordes och till helgen är det dags att prova 😉

Prior to cleaning

 

Den gamla installationenPDB mounted

Nytt PDBRemoved

Alla kablar jag jag städade bortESC opened

Öppnade ESC’n för att ta bort dom långa originalkablarnaTime to solder ESC

ESC’n monterad på armen, dags att löda.One ESC ready

 En ESC klar, tre kvar.

Ready

Klart, dags för en provtur.

Cloverleaf & Skew Planar Antenna

Till en FPV-farkost behövs det antenner. Jag kör med 5.8GHz och om man köper dom så är kostnaden ungefär 200 SEK per styck. Dessa är FatShark ”original”. Men som med så mycket annat kan man göra dessa själv. Processen är inte speciellt svår men det krävs lite fingerfärdighet. Det finns massor av sidor på webben och minst lika många YouTube-klipp som beskriver hur man skall göra.

 

David Windestål har på sin hemsida RcExplorer förklarat hur han gör. Visserligen visar denna beskrivning antenner för lägre frekvenser men principen är den samma. Orkar man inte räkna ut den aktuella våglängden finns det en liten kalkylator på hans hemsida där man bara knappar in den aktuella frekvensen så få man alla mått.

 

Vet inte hur viktigt det är på ”10-delarna” med tillverkning men jag misstänker att på 100-200 meter som jag brukar flyga så kommer jag inte att märka någon skillnad.

 

antenn-spironet-5-8ghz-set

 

Ett praktiskt exempel på hur man bygger:

 

 

Färdigbyggt men inte provflugen

Nu är maskinen monterad, CC3D konfigurerad och den väger in på 517 g. Vet inte om detta är mycket eller normalt. Får se hur den flyger. Om den ”flyger” skall jag städa bland alla kablar.

1300 mAh på 35 C borde räcka. Vid halv trottel drar maskinen strax under 7 A. Vid full trottel kommer jag troligen att stöta på problem. Maximal ström på dessa motorer är 14 A / styck så då kommer jag upp i 56 A. Får se hur det går.

Jag har också noterat att iFlight säger att dom klarar 2S – 3S men samtidigt talar dom om hur mycket ström dom drar med 4S med en notering om att man inte bör köra kontinuerligt över 75% trottel.

MQ1

517 g. Mycket eller …. ingen aning

MQ2

Många långa sladdar é-dé.

MQ3

Nu återstår provflygning.

MiniQuad ZMR 250 mekaniskt monterad

Nu har jag (till sist) fått ihop min ZMR 250. Måste påpeka att den mekaniska passformen inte var imponerande men med en Dremel kan man fixa det mesta. Den kom helt utan manual så det var lite funderande innan alla skruvar kom åt rätt håll. Det var skruvar med krysspår och insex. Först tyckte jag att insexskruvarna skulle sitta på toppen för allt skulle se renare ut men sedan fattade jag att som skulle hålla distanserna i den över bottenplattan. Nu kommer jag åt att kontrollera varje skruv utan att demontera något.  Nu väntar jag på att elektroniken skall komma så att bygget kan fortskrida.

ZMR250_6 ZMR250_5 ZMR250_4 ZMR250_3 ZMR250_2 ZMR250_1

Resultatet av ”justera gain” på CC3D

På min Naza har jag konfigurerat min Futaba T8FG så att jag kan justera ”gain” med ratten RD (Right Dial) på sändaren. Detta använder jag när jag skall filma eller flyga FPV. En lite justering gör att jag kan få lite mer respons vid FPV eller lite stabilare för filmning.

Nu har jag konfigurerat min CC3D så att samma justering kan göras på från sändaren på CC3D.

Hittade ett klipp på tuben (se längre ner i detta inlägg).

Resultatet av första provflygningen var lyckat.

 

 

 

MiniQuad ZMR 250

Kan detta vara något att busa med? En ZMR 250 i G10 med ett CC3D (inte OpenPilot men iFlight) och SimonK ESC. Armarna är 3mm tjocka och hela ramen väger 155g. Hittade det på Autopartner. Dom håller föredömligt låga priser och frakten är noll vid köp över 500SEK. Ramen är 120SEK billigare hos Autopartner än hos Skånehobby. Även om man handlar från svenska shoppar så skall man kika på priset.

Nu är det bara att vänta tills prylarna kommer hem och sedan skall det byggas och busas. Får se om jag fixar att flyga denna med FPV eller om det är stört omöjligt att hantera en så liten maskin vid min ålder 😉

Denna ”KinaRam” har fått lite kritik för att den inte är lika hållbar som andra ”highend” ramar men den kommer säkert att duga som en instegsmodell för mig i detta segment. Får se vart det leder.

Motorerna har följande grunddata
  • Motor Kv 2300 RPM / Volt
  • No-Load Current (Io/10V) 0.6 Amps
  • Motor Resistance (Rm) 0.117 Ohms
  • Max Continuous Current 14 Amps
  • Max Continuous Power 150 Watts
  • Max Lipo Cell 2-3s

ZMR250-G10-0_12425

ZMR 250if-cc3d-1_12950

CC3D från iFlight

if-mt1806-2300-1_12946

iPower MT1806 2300kv

zt-sp-12-1_12527

ZTW Spider 12A Opto med SimonK firmware

Provflygning och omkonfigurering

Nu har jag provat min ”reservdels-quad” med ram, armar, motorer och ESC från min DJI F450 och med CC3D kortet. Först var det en ren maskin utan kamera eller annat tjafs och då var det riktigt roligt att flyga. Lite förvånad var jag att den flög så bra med default-inställningarna. Den andra provturen var med Tarot gimbal och Gopro. Sicken buss. Seg och tung men stabil. Fanns ingen anledning att prova olika ”flight-modes” utan det vara bara att masa sig runt lite sakta. Nu skall jag tillbaka till ren maskin och för att få batterisladden rätt så vänder jag på bottenplattan. Löd loss alla ESC och vrid plattan 45 grader är vad som skall göras.

Nerplockad F450 för att rotera bottenplattan 45 grader

Nerplockad F450 för att rotera bottenplattan 45 grader

 

Reversera servo, den svåra vägen

Jag har ett par FatShark med head tracking och denna funktion skall kopplas in i elevuttaget på sändaren. Sedan kan man koppla den till en kanal på sändaren och på farkosten får ett servo vrida kameran. Strålande tyckte jag och allt fungerade förutom att servot gick åt fel håll. När jag vred glasögonen åt höger (tittade åt höger) så vreds kameran åt vänster och tvärt om. Ganska förvirrande och jag letade i alla menyer på min Futaba 8FG utan att hitta någon möjlighet att reversera funktionen. Fan också tänkte jag. Skall jag vara tvungen att bygga ett länksystem i farkosten eller …. Men efter lite letande på webben så öppnade jag servot och bytte plus/minus till servomotorn samt anslutningarna till den interna potentiometern. Operationen tog 20 minuter och fungerade klockrent.

 

ServoOperation

Klart för en provtur

Nu har jag fått alla bitar på plats. Manualerna på nätet var bra men i vissa lägen lite för detaljerade. Saknade den där enkla sammanfattningen men det var bara att bläddra runt på hela siten så hittade jag till sista allt som behövdes för att komma till en provtursfärdig quad.

Open Pilot GCS har en utmärkt guide för att konfigurera och kalibrera Tx-Rx-CC3D så det var bara att följa den steg för steg. Det som jag inte riktigt har kläm på är om man behöver kalibrera varje ESC för sig eller om det fungerar som många säger på nätet utan kalibrering. Men detta får ge sig vid första provturen.

 

CC3D Connection

CC3D kopplingsschema

CC3D FirmWare version

Current FirmWare Version

Premiären var helt odramatisk. Allt fungerade klockrent men den kändes lite seg i ”Yaw”. Får se hur den uppför sig när den får känna på lite vind utomhus.

 

 

Ladda mer