jul 10
Godis ;-)
jun 18
Quad-race på AKMG
maj 02
Vortex Pro, börjar känna på den.
Min första 250-quad var en ZMR-250 kopia. Efter den blev det en KillerBee från BirdsEye. Båda dessa flög jag utan GoPro. Nu har ZMR-kopian fått ge plats åt en Vortex och nu har jag ”premiärat” den med kamera monterad. Kvick liten rackare trotts att jag bara kör med 3S och att det sitter en GoPro ombord. Nu återstår övning, övning, övning och att klubben får hem beställda flaggor och ”gates”. Jag var lite osäker på om flaggan var synlig för mig och det var den.
Uppdatering:
Efter ytterligare en dag på fältet med min Vortex så känns den en aning seg med 3S-LiPo och GoPro. Lite bättre om kameran inte flyger med. Kanske dags att stoppa dit en 4S-LiPo. När jag kör i Attitude så skuttar quaden lite i vinden (troligen för att den försöker kompensera för ”yttre” störningar) men i Acro-mode så é den stabil vi flygning. Dessutom är mina LiPo lite för långa så dom ligger an mot kamerafästet lite. Detta syns inte i GoPro-filmen men i flight-kameran upplever jag detta som lite störande. Kan också konstatera att en 250-quad flyger obehindrat och stabilt även i 7 m/s. Det gäller bara att se till att men har fart genom svängarna för att kompensera för vindavdriften.
apr 27
Nu é jag klar för race ;-)
apr 21
Swedish Drone Cup
Flygsportförbundet
Nu är datumen satta för årets deltävlingar i Swedish Drone Cup!
- Rd1 Väsby = 16-04-2016
- Rd2 Löddeköping = 07-05-2016
- Rd3 Väsby = 21-05-2016
- Rd4 Påldalen = 18-06-2016
- Rd5 Vetlanda = 02-07-2016
- Rd6 Västerås = 06-08-2016
- Rd7 Väsby = 03-09-2016
- Rd8 Löddeköping = 24-09-2016
Sammanräkning för poängen i cupen kommer räknas på följande sätt:
- 1a plats = 100 poäng
- 2a plats = 90 poäng
- 3e plats= 80 poäng
Från placering 5 (50 poäng) och nedåt är poängskillnaden 5 och inte 10. Dvs..
- Placering 5 = 50 poäng
- Placering 6 = 45 poäng
- Placering 7 = 40 poäng
Poängen baseras på de 5 bästa tävlingsresultaten av de 8 deltävlingarna. Vid lika poäng avgör den 6e deltävlingen.
Detta gäller för både Open och Sportsman. Det måste vara minst 4 deltagare som ställer upp för att klassen skall räknas (vid mindre antal kan klasserna slås ihop om samtliga deltagare är instämmande)
Det skall återigen förtydligas att Swedish Drone Cup inte är en elitsatsning utan snarare ett steg i att skapa en tävlingskultur och få nybörjare att prova på. Det är alltså inte ett forum för millimeterrättvisa utan fokus kommer att ligga på att ha roligt, lära sig tävla med de tillhörande rutinerna som finns och att hantera sin utrustning under strukturerade förhållanden.
feb 26
KaosQuad
Inte sjutton kan denna quad flyga, eller? Får se när vi fått in en SpektrumMottagare och Rune provar. Hoppas vi kan fixa det i morgon.
Efter lite strul med färgerna på kablarna mellan mottagare och CC3D samt att vi fick justera kontakterna till mottagaren så fick vi ordning på maskinen och premiären var odramatisk. Nu får chauffören känna på maskinen och sedan blir det full rulle bland träd och buskar.
feb 04
Cessna 177 – Cremona Italy
Modellen kommer från polaren Per som påbörjat projekt. Jag har inte full koll på årgång men en sökning på webben ger träffar som liknar denna modell på bland annat e-Bay
På tuben hittade jag detta klipp och det ser ganska likt ut.
Några bilder på kartong och innehåll
- Vingspann 170 cm
- Motor 10 cc
- Vikt ???
El-konvertering
Modellen ”kräver” en 10 cc glödstiftsmotor. Efter lite letande på webben så tror jag att man behöver cirka 200 W / kg på denna typ av modell. Jag vet inte vad slutvikten kommer att bli men E-Flight har en serie motorer vars modellbeteckning direkt översätter cylindervolym. Exempel: Om jag har en .4 glödstiftsmotor (0.4 kubiktum) så heter E-flightmotorn ”Power 40”. På kartongen står det att lämplig motor är 10 cc och det motsvarar 0.6 kubiktum (1 cc = 0,0610237441 kubiktum), alltså skall jag ha en ”Power 60” motor (Power 60 Brushless Outrunner Motor, 400Kv) och den kan hantera flygplan mellan 2,7 kg och 4,5 kg med en propeller på 14×8 till 16×10. Vikten på motorn är 380g. De 6S accar jag har väger strax över 600 g. Vi får se vad det blir för slutvikt på maskinen och hur stor propeller den kan ha.
Hos Östersunds Modellhobby finns Power 60 och ESC.
Bygget startat 2016-08
Nu é Cessnan på byggbordet. Inte mitt bord utan Dick tog på sig denna uppgift. Det brukar bli bra när han bygger. Nu får vi hoppas Dick matar på med bilder så vi kan se hur planet tar form.
Rune har donerat lite elektronik.
Nu får vi hoppas Dick matar på med bilder så vi kan se hur planet tar form.
2016-08-21
Vingen tar form. Ser riktigt maffig ut.
2017-08-08
Premiären avklarad. Dicks bygge såg strålande ut och Rune hanterade maskinen med den äran. Nu får planet bo hos Rune.
jan 16
ABC-80
På den gamla goda tiden, innan Windows, Apple, Google och andra jättar så fanns det en tillverkare i Sverige av datorer. Det var Luxor och den dator jag tänker på var (är) ABC-80. Min står fortfarande i en låda i källaren.
På FaceBook hittade jag ett inlägg som refererade till ”Rune’s PC-Museum”.
Min dator med tillbehör bestod av följande komponenter och i dagens pris skulle detta motsvara cirka 30kSEK
- ABC80. Pris: 6900SEK
- Bandstation. Pris: 1050SEK
- Flexskivenhet. Pris: 10000SEK
- Modem (aukustiskt 300baud). Pris: 1500SEK.