Tillbaka till Farkoster

LC Racing Short Course B/L

2015-12-25

Metanolbil har jag haft tidigare men nu är det en el-bil som gäller. Den är på leveransservice just nu.

Syftet är inte att köra skiten ur den utan snarare att montera lite FPV-prylar och leka när det inte är flygväder.

Jag har i stort sett alla FPV-prylar redan med kamera, VTx och GPS så jag vet var jag är.

Tillverkarens hemsida och en engelsk leverantör kan vara bra att hålla reda på.

Bilen på service.

Bilen på service.

Transparent kaross, får se hur (om) jag målar eller pimpar.

Transparent kaross, får se hur (om) jag målar eller pimpar.

Reklambilder från "http://www.racing-cars.com/"

Reklambilder från “http://www.racing-cars.com/”

2015-12-30

Shoppade loss i dag för att ha lite prylar hemma när bilen kommer. Kamera och videosändare kommer från FirstPersonView.co.uk. Fortsätter med samma prylar som jag har på mina quadar. ImmersionRc’s 600 mW VTx med RHCP antenner och en 700 TVL CCD får bli utrustningen. Dessutom borde jag få plats med en GPS med OSD samt en 100 A strömsensor också från Immersion som jag har liggande. Sedan återstår att se om man kan montera en GoPro på taket 😉

ImmersionRC's OSD

ImmersionRC’s OSD

EzOSD's strömsensor

EzOSD’s strömsensor

 

Sedan kanske jag fixar en TM-dongel för att via Google-Maps på AndroidPaddan skall se var jag är och var jag varit. Rolig pryl som kan vara värd att prova. Tidigare erfarenhet av denna funktion med egentillverkat interface har visat att det inte riktigt är 100% men med en “riktig” dongel kanske fungerar bättre.

Telemetry-dongel för att se var farkosten är i Androiden

Telemetry-dongel för att se var farkosten är i Androiden

2016-01-02

Bilen nödtorftigt monterad. Mekaniskt är alla prylarna på plats och nu börjar jag med elektroniken. Måste dock se till att ESC är rätt inställd för mina behov.

SAR 1-14 bild 1

S.A.R 1-14 bild 1

S.A.R 1-14 bild 2

S.A.R 1-14 bild 2

2016-01-03

Efter provkörning i Sandeklevshallen under AKMG’s inomhusflygning och ett par rundor framför TV’n kände jag att jag måste ställa ner “Punch” till lägsta värdet. Trotts detta så skulle jag önska lite mjukare start. Vet inte om det går att göra med slirkopplingen.

Programmerbara parametrar i min BEC

Programmerbara parametrar i min BEC

S10B RTR, HobbyWing ESC

S10B RTR, HobbyWing ESC

Mina inställningar just nu är:

  1. Running mode : Forward / Reverse with Brake
  2. Drag Brake Force : 0%
  3. Low Voltage Cut-Off : 3.4 V/Cell
  4. Start Mode (Punch) : Level 1
  5. Max Brake Force : 50%

Totala vikten på körbar bil, utan LiPo, är 936 g så jag kommer säkert upp i 1.5 kg med fullt utrustad bil.

2016-01-04

Hur skall jag montera prylarna? Jag vill gärna få allt under skalet och bara antenn och eventuell GoPro på utsidan. Provmonterar med en skiva 2 mm plywood och det ser ut som att det skall gå. Undrar om GPS’en får signal genom plasten? I värsta fall så tar jag upp ett hål för GPS-antennen.

Provmontering av prylarna i bilen.

Provmontering av prylarna i bilen.

Från höger i bilden på ovansidan ligger GPS’en sedan kommer VTX och längst fram sitter kameran. Den hamnar precis vid vindrutan. På undersidan ser man den gula strömsensorn till OSD’n och där sitter även min 7-kanalers Futaba-mottagare.

Efter lite kopplande så fick jag första FPV-bilden. Nu skall jag kamma kablarna så det ser lite städat ut under huven.

First FPV picture

First FPV picture

2016-01-06

Bygget har kommit så långt att första kompletta provmonteringen är klar och karossen är på plats. Alla FPV-prylar är monterat på en 2 mm plywood som jag monterade med buntband. Ett hål i karossen för att få igenom antennen men ännu inget för FPV-kameran. Det går att se genom den klara vindrutan men jag får se hur det blir med reflexer när jag kommer ut i solen.

Första provmonteringen

Första provmonteringen

2016-01-10

Monterade kameran på ett servo som är synkroniserat med styrningen. Det blev lite enklare att se vart man är på väg. Provade med FPV-glasögon i Sandeklev på AKMG’s inomhusflygning. Banmarkering måste dock vara tydliga för att man skall kunna köra.

2016-01-25

Mina inställningar just nu är enligt nedan. Efter att kört omkring lite i lägenheten så känns det som att jag vill ha lite med bromsverkan. Dels ökade jag bromsverkan (Max Break Force) från 25% till 100% men provade med 75% och det var lite för lite. Ökade också bromsverkan när bilen rullar i tomgång (Drag Break Force) från 0% till 15%.

  1. [2] Running mode : Forward / Reverse with Brake
  2. [4] Drag Brake Force : 15%
  3. [6] Low Voltage Cut-Off : 3.4 V/Cell
  4. [1] Start Mode (Punch) : Level 1
  5. [4] Max Brake Force : 100%