Gamla artiklar, RC-flyg från Joomla

Söndag 15 april 2012 18:26
Nu är inomhussäsongen slut och Nu är inomhussäsongen slut och det var på sista flygningen som vi var lite för många plan i luften. Det hela slutade med att “någon” körde in i mitt höjdrodder och skar av en rejäl bit. Först såg jag bara att något lossnade från ett plan och eftersom mitt flög vidare utan problem skrattade jag lite rått men efter ett ögonblick insåg jag att det var min maskin som var vingklippt.ap_sueleven
Fredag 01 juni 2012 19:23
I min Multiplex ParMaster sitter det Hitech HS-55 runt om. Efter en slarvig landning där rodret lossnade visade det sig vid nästa flygning att jag inte hade någon roderverkan. En närmare undersökning visade att ett drev i servot fått karies och tappat en tand.
hs55krash
Fredag 13 april 2012 14:43
I dag tog jag mig till fältet men min Hurricane 550 för att flyga lite. Jag han med 4 accar innan de förväntade regnskurarna kom indragande. Känns ganska ringrostigt med helikopter men allt förlöpte bra. Jag kommer inte ihåg hur många minuter jag kan köra med mina 4000mAh och jag ökar successivt och 5minuter ger 50% kvar. 6 minuter ger 40% kvar så jag borde kunna köra 7,5-8 minuter för att sluta upp med 20% kvar.Övervägande flygfarkoster är motordrivna på AKMG men nu kommer det några seglare bland annat denna Ellipsoiden EVOLUTION med följande data.Spv:2800 mm
Vikt:cirka 800 gram (tom vikt)
Tillverkare:ReichardHull
evolution_akmg
Torsdag 05 april 2012 18:21
tidernas begynnelsen (2009) körde jag med ett Futaba 401-gyro i min Gaui 200 och hade en massa problem med vibrationer, tailen hoppade fram och tillbaka och drev runt lite som den ville.Det var också så att om jag hade huven av så fungerade det bättre men så fort jag satte på huven så blev det inte bra. I bland var maskinen användbar men andra gånger var det bara att packa ihop och åka hem. För någon månad sedan kom jag över ett begagnat Spartan Quark gyro och nu har jag kört 8 accar med detta nya gyro och det är en helt annan maskin. Nu är det riktigt roligt att ta ut svängarna i gympasalen. Snart kan det vara läge att ta ut den och låta den känna på hur det känns i full frihet.

Nu finns det gott om plats runt gyrot och hur det var i början finns beskrivet här.
spartan_quark
Dessutom upptäckte jag efter förra veckans flygning att en liten flis har gått ut ena stjärtrotorbladet. Vet inte om detta kan resultera i vibrationer men efter som jag har ett par blad i reserv så byter jag det skadade bladet
gaui200tailblade

 

Måndag 02 april 2012 20:41
Kan detta vara något? Det tål att funderas på.

trex550e

Söndag 01 april 2012 21:49
Nu är det hög tid att lägga undan mina två veteraner. Dom har gjort sitt på ett beundransvärt sätt men nu har Gaui sedan en tid slutat med tillverkning av 550’an och det börjar bli svårt att få tag i reservdelar till den och till 200’an.I dag flög jag lite med 200’an i Torpahallen och det var lite småpirrigt men den kom hem i ett stycke. Får vara lite försiktig med tanke på reservdelstillgången.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hurricane 550 och 200
Måndag 27 december 2010 23:22
Här har jag radat upp alla mina flygande maskiner. Det har blivit ett par stycken under åren. Några har jag avyttrat och det är dessa som är kvar, 6 stycken. Bilden är 4000 x 3000 pixlar så du kan öppna bilden i ett separat fönster för att se bättre. Det som finns på bilden är med början nerifrån är.

  • Gaui 200 V2 helikopter (den lilla röda)
  • Gaui 550 SE Helikopter (den stora röda)
  • DG-1000 segelflygplan, 2.1 meter mellan vingspetsarna
  • FunCub (med rött på vingarna)
  • Aito, Donuts Models (depron dubbeldäckare)
  • Nexus, Donuts Models (depron)

minafarkoster

 

Lördag 19 juni 2010 16:44
Nu har jag avslutat tre av mina gamla accar. Det var dom som var med min Gaui Hurrican 550 när jag köpte den begagnad. Det syns inte riktigt på bilden men dom är ganska knubbiga. Har inte flugit med dom på ett par månader men dom brukar bli ganska varma trotts att jag är en lugn sportflygare. Dom är urladdade till en utspänning av 3 volt. Det borde räcka för att inte ställa till problem på återvinningscentralen.
recycling_bin_web
Söndag 09 maj 2010 15:09
akmg_2010_05_09_02 

 

Vädret var som vanligt här på västkusten en aning blåsigt. Prognosen talade om 5 meter per sekund men det tror jag inte på.Det var inga andra koptrar närvarande. Kan det bero på att det varTävling i Norge pch F3C Pitchbrothers Smackdown. Det gjorde bara att det blev lite extra gott om plats på fältet. Synd bara att SMHI inte kan fixa lite lugnare väder med mindre vind.Både koptern och jag kom dock hem helskinnade. Det var ett bra tag sedan sist och det var lite extra pirrigt. Men som sagt allt gick dock bra

akmg_2010_05_09_01

Fredag 01 januari 2010 19:54
Jag kikade runt på Tuben och hittade ett antal filmer tagna på AKMG’s fällt i Torslanda, Göteborg.

Torsdag 31 december 2009 15:01
I mellandagarna tog jag med mig min Hurricane 550 till AKMG för en tur i vinterväder. Första gången var det bara noll grader och i princip vindstilla. Förra gången jag försökte med en vinterflygning så vill envägslagret gripa om axeln så det var bara att åka hem och ladda ur accarna. Nu hoppades jag att detta var åtgärdat genom att jag tvättat lagret i sprit. Operationen lyckades och jag kunde utan problem flyga totalt i 30 minuter vid noll grader. Det blev en film också som finns på Tuben.
Stärkt av den första flygningen vid nollan passade jag på när AKMG hade sin “Nyårsflygning”. Jag laddade några accar men var riktigt skeptisk för termometern visade på -11 grader strax innan jag gav mig iväg. Vinden var obefintlig så förutsättningarna var ganska bra. Alla länkar kändes som sirap men det märkte jag inget av för fingrarna var stelfrusna. Men det gick över förväntan trotts den låga temperaturen. Nu när jag har provat så kanske det blir lite utomhusaktiviteter i stället för att hovra omkring innomhus.vinter_kopter huvud_kopter

 

Söndag 22 november 2009 14:57
Jag har börjat förstå att jag inte fattar vad som händer?!? Jag fick justera ner “Gainet” på gyrot för att få stopp på ryckningarna i stjärten. Var nere i 25% utan att stjärten var stilla så jag försökte med att flytta in fästet på servot ett hål. Första accen efter denna justering kunde jag använda 65% Gain men när jag stoppat in den andra accen och denna gång satt på huven så började skiten rycka i stjärten igen.Efter lite labbande fram och tillbaka tror jag att orsaken är att huven är så trång så att gyrot kommer i kontakt med någon kabel eller att vibrationerna förstärks så att gyrot blir påverka. Gyrot sitter på samma “platta” som utgör motorfästet så det kan också förstärka problemet. Utan huven kan jag ha en förstärkning på 55% utan problem men med huven på så börjar stjärten rycka.Hur skall jag gå vidare med detta? Jag skall börja med att korta ner kablarna till mina servo så att det blir lite bättre plats. Räcker inte detta så kommer jag att ge mig på kablarna till gyrot. Om jag trotts detta har problem så skall jag flytta gyrot till ramplattan i botten (inte som det är nu den del i vilken motorn sitter).Det blev ganska gott om plats runt mottagaren när allt överflödigt var borta. Huven går på lätt som en plätt. Provade att hovra med huven på och det verkade stabilt och bra. Kablarna till servona kapade jag på mitten och skarvade ihop dom med lite krympslang som isolering. Till gyrot satte jag på två nya kontakter. Det käns inte riktigt rätt att klämma kontakterna utan rätt verktyg med påfrestningarna är så små så det borde fungera bra. Undrar vad jag kommer att säga om jag dröser i backen utan gyrofunktion.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tisdag 03 november 2009 20:24
Det bara fortsätter att spöka 🙁
Nu senast låste sig stjärten igen. Förra söndagen gick allt bra. Efter att jag bytt gyro flög jag också lite i torsdags med framgång. Ett lite tyngre (15 gram eller 80% tyngre) Futaba 401 höll stjärten stilla och jag såg fram emot två timmars flygning i söndags men det blev bara 10 minuter och sedan låste sig stjärten igen. Denna gång plockade jag ner stjärten för att vara 100% säker på att den nya remmen inte skulle vara “snurrad”. När jag satt och pillade så insåg jag att “bakaxeln” var sné.Kan inte påminna mig att jag haft markkontakt så jag blev riktigt förvånad. dessutom satt det en “lös” mässingring (den syns på bilden lite till vänster) på axeln. Den satt på utsidan av hubben och var helt lös?!?När jag sedan skulle handla ny axel visade det sig att Fast-lad hade slut på lager och Ezfly har semesterstängt. Så jag la ut en blänkare på http://wchc.freeforums.org/ och frågade om det fanns någon som hade en i reserv. Fem minuter tog det för att få napp. Axeln är köpt och monterad och denna gång måste det bara vara OK (hoppas jag innerligt)
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lördag 17 oktober 2009 16:06
Detta är vad som är kvar efter att jag var lite för hårdhänt mot “High Rigidity Landing Gear” .Det var ju inte direkt en rigid konstruktion 😉 Jag höll koptern i stället och skulle kolla tracking (bara det indikerar kanske att jag skulle sluta direkt). För att vara säker så tog jag ett “stadigt tag” om bottenplattan och stället och då sa det “krack”. Som tur var så kunde jag få tag på ett nytt med kort varsel så att helgens flygning blir av trotts allt.Hoppas Perran får “illbattingarna” att sova så att han kan komma till flygningen oxå.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lördag 03 oktober 2009 20:44
Gaui 200'aBla Bla Bla (ja det kommer lite mera förklarande text men just nu bara bilder på min 500 och den nya 200’an. Perran köpte min T-Rex 450 och jag lättade på pungen och köpte en Gaui 200.)Den riktiga premiären blir (blev) i Lisebergshallen den 4:e oktober. Allt annat har bara varit justeringar och tester.Gaui 500 (till höger 🙂 och den lilla 200’an.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jag ser fram emot att prova den. Det har bara blivit lite hovrande framför TV’n tills vidare men snart blir det att prova den på AKMG’s innomhusflygningar.2009-10-04
I dag var det premiär. Maskinen fungerade sådär. Två problem. Det ena var att remmen till stjärten låste sig. Troligen var den “snodd” men det konstiga var att den fungerade med två accar och när jag skulle köra den tredje så var det bom stopp. Försökte reparera men det blev inte bra. Har beställt en ny rem då jag tror att den gamla har blivit skadad. Det andra problemet är att stjärten driver sakta även i HH-mode. Troligen ett justeringsproblem.Remmen till tailen styr inte rätt. Kan inte se vad som är felet men skall försöka byta remmen så fort den kommer från “affären”.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
7:e oktober: remmen monterad och jag provade lite hovrande i trapphuset och allt verkade fungera. Får se hur den fungerar på söndag i Lundbystrands idrottshall. Nu har jag också ett par extra accar så jag hoppas verkligen att jag kan flyga :-)2009-10-11: Lundbystrand blev samma visa. Två accar med den nya remmen sedan vad det stopp. Remmen låsta sig och jag blev förbannad:-(
Djävlar %&¤§? (eller vad det heter). Väl hemma tyckte jag att det kunde vara ett av två saker. Remmen var snodd var den mest uppenbara orsaken trotts att jag var NOGGRANN vid montering. OK jag snurrade hela stjärten ett varv. Det kan inte vara ett halvt varv för stjärtrotorn snurrar åt rätt håll. Då lossade allt och skiten snurrar lätt igen. Körde en acc framför TV’n utan missöden. Skall försöka ta ut maskinen och prova riktigt innan det blir dags för “innomhus” nästa söndag i Frölunda kulturhus.2009-11-01: Efter att ha kört flera accar de senaste veckorna sket det sig i dag ingen. Remmen låste sig och jag kunde precis få ner koptern utan mer skada än en låst rem. Jag kan konstatera att remmen är svår att montera rätt. Nu skall jag skaffa en liten tandläkarspegen och försöka kika in i tailbommen för att se om remmen är snurrad efter att jag monterat den 3:e remmen på några veckor. Jag hade dessutom monterat ett Futaba-gyro som jag skulle prova i dag men det blev bara 5 minuters flygning innan remmen stoppade ytterligare flygning.2009-12-19: Tidigare problem med att min rem till stjärten vrider sig verkar gå mot en tillfällig lösning. Har snackat en del med killarna påwww.helifreak.com och det är nog inte bara jag som haft liknande problem. Du hittar tråden här.Vi får se hur detta utvecklar sig men just nu fungerar koptern någorlunda.
Tisdag 14 juli 2009 19:50
I dag 2009-07-14 kl 09:42 gjorde jag min första looping 🙂Det finns inga fotobevis och inga tillräkneliga vittnen men min T-Rex 450 S gjorde två stycken loopingar under perfekta förhållanden. Solen sken och det var < 4m/s. Nu återstår att våga det med min Hurricane 550 men jag skall se till att justera pitch-vinkeln för negativ pitch innan.I dag 2009-08-01 kl 18:05 gjorde jag min första looping 🙂
Och denna gång med min Hurricane 550. Nu verkar det inte speciellt märkvärdigt längre. Det är ju bara att dra runt koptern. Det blir kanske inte så stora cirkulära loopingar. Skall jag vara ärlig så ser det inte speciellt snyggt ut men det kommer säkert med tiden.I dag 2009-08-07 kl 11:50 gjorde jag min första halva kuban 🙂
Och denna gång med min Hurricane 550. Dra upp maskinen i en looping men inte fortsätta runt. I stället avslutas den med en halv roll. Den satt som en smäck 😉 Nu kan jag flyga?!?!?! Konstigt men nu känns det inte “pirrigt” att köra på detta sätt. Nästa steg borde vara att köra åttor inverterat. Blotta tanken får mig att rysa men det kanske inte är så långt borta.
Lördag 04 juli 2009 19:41
Jag var ute vid Åby en kväll i veckan. Vädret den senaste veckan har varit strålande och fram på kvällskvisten  lägger sig vinden. Perfekt väder att flyga. När detta väder uppenbarar sig så är det kö till flygning ute vid Torslanda. En massa plankflygare vaknar upp ur sin dvala och det är kölapp som gäller. På Åby däremot syns det tydligt att flygning är sekundärt 😉 och snacka skit är det man skall göra.Nja. Inte riktigt änndå. Det flygs både kopter och plan men det finns inte annan laddmöjlighet än att ladda från sin egen bil. Jag tar bara med mig mina accar och när dom är tomma så åker jag hem.Prolle lyckades med en krash men det var inte så farligt. Paddelstången ser doch lite konstig ut. Han satta farkosten inverterat rätt ner i grönskan så de första farhågorna var att detta skulle bli en kostsam historia men det var trotts allt inte så farligt.
bild059
bild061
Söndag 28 juni 2009 22:43
Jag var ute i kväll vid nittontiden och tömde fyra accar. Strålande sol, +25 grader och vindstilla. Snart börjar semestern och det är bara att hoppas att vädret håller i sig. Blev dock lite fundersam på temperaturen på en av mins 6S accar. Den har varit lite “tjurig” vid laddning och då speciellt på en cell som varit lite lägre än de andra fem. I dag i värmen blev denna acc upp mot 45 grader vid stilla flygning. Kanske det är dags att skicka den till de sälla jaktmarkerna eller sprara den till vintern.
Fredag 05 juni 2009 19:42
Min Hurricane é lite sné i huvudet? Visst ser det konstigt ut.hurricanehuvud2
Min flybar inte är helt rak men det ser ut som att “Flybar Control set” och bladhållarna inte sitter i rät vinkel till varandra.Jag har inte varit i luften sedan glappet justerats bort. Troligen kommer min Hurricane gå som en dröm men det kommer att krävas en del “reservdelar” framöver. Varje gång jag kollar något nytt så märker jag att lager kärvar eller skruvar är misshandlade. Kommer troligan aldrig mer att köpa en kopter begagnad 🙁 det är så mycket enklare att köpa nytt.
……………………………..  //  ……………………………….
Var ute och flög i dag (med det snéa huvudet) och då passade jag på att kika på en “hel och fin Hurricane 550. Den var utan tvekan lika sné i huvudet som min. Så det kanske är någon riktigt klurig geometrisk förklaring på detta snéa. Nåväl, jag tömde 5 accar och det gick ganska bra. Visserligen kom det en liten skur mitt i allt men så fort det hade sluta att regna så var det totalt vindstilla.
Tisdag 02 juni 2009 20:00
Jag var ute i det strålande vädret i helgen. Fast det var inte helgen 🙁 Företager jag jobbar på har kostat på oss anställda en “kompenstation” för att vi redan är lediga på nationaldagen (6:e juni på lördag) så alla fick ledigt med betalning den 1:a juni i stället. Detta utnytjade jag till att tömma ett par accar. På plats var det en del folk. Mest var det plan men det var en kopter och det var en Hurricane 550 så jag tog tillfället i akt att kika på hur mycket glapp det skall vara i huvudet. Mitt “glappar” och då speciellt mellan paddelstången och swashplattan. Det visade sig när jag hade kikat på en riktig Hurricane att de två skruvarna som håller Seesaw i själva huvudet satt helt löst. Det var ett under att inte skiten trillat av i luften. Så det var bara att ge sig iväg hem och skruva. Efter att kollat (igen, jag gjorde det när jag hade köpt koptern) alla skruvar så är glappet noll, eller försumbart så nu hoppas jag komma iväg och kolla hur detta påverkar beteendet i luften. Nu skall jag också försöka få tag på skruv, lager och brickor (undrar om dssa finns att köpa separat? Det som syns på bilden är de reservdelar som jag har hittat men jag behöver bara två lager med respektive skruvar och aventuellt två brickor. Hela “fideritten” kostar 260:- och det verkar mycket om man behöver två skruv och två lager.
Söndag 24 maj 2009 14:35
Länkarna till min kopter kom under veckan. Själva arbetet med att byta dom var avklarat på ett par minuter men innan jag satte dit dom så var jag noga med att vå längden på dom nya så likt dom gamla som möjligt.Väl på plats på AKMG så visade det sig att “trackingen” var bra och det behövdes inga justeringar. Första accen gav den där otäcka känslan när jag helt plötsligt upptäcker att koptern skuttar till.Troligen beror detta på en av två saker: GLAPPKONTAKT eller HANDHAVANDE. Jag tror att jag kör med Normal Throttel när detta händer. Varför kan man inte veta sådant? Jag blir så jävla skraj så jag glömmer alltid av att kolla direkt men efter en stund så har pulsen lagt sig och då tror jag utan att veta.Nåväl det blev inte mycket flygande för det var två timmar av väntan på att regnet skulle sluta och sedan var det så jävla kallt så jag åkte hem för att komma tillbaka senare på kvällen. Prognosen var att det skulle blåsa mindre så jag packade in sakerna i bilen och begav mig ut med accarna laddade. Som vanligt visade det sig att SMHI inte riktigt hade koll på läget för det var snål blåst och ganska kyligt. Jag kunde dock tömma mina accar och fick hem koptern hel och fin.Under tiden jag var ute på fälltet så visade Björn hur F3C – Populär ser ut i verkligheten. Programmet består av tre hovringmanövrar och tre flygmanövrar, varav den sista är en landning. Hovringsmanövrarna kan utföras med stjärtrotorn pekad mot piloten eller vänd 90 grader sidleds från piloten. Björn visade de tre hovringsmanövrarna. Det är ganska imponerande att se en 90-kopter stå stilla i 6 sekundmeters vind.bjorn_b_090524_3 bjorn_b_090524_1
Måndag 18 maj 2009 18:54
 ep550 cnc complete rotorNu har jag efter många om och men varit uppe i luften på riktigt.De tidigare försöken var lite tafatta med lite försiktig hovring (med det tidigare missödena). Efter det att Björn hjälpte till med att justera “trackingen” (hur väl de två bladen i huvudrotorn följer varandra, på svenska borde det heta spårning) så var jag ute och flög i söndags.Först tog jag det lite lugnt en acc men sedan provade jag lite “stal-turns” och det var jämfört med en T-Rex 450 ganska maffigt att se “Hurrikanen” komma susande förbi.Det var också ett litet tillbud 🙁 utan markkontakt 🙂 Jag justerade “Idel up” och försökte få throttelkurvorna att stämma med spaken i mittläge. När jag sedan provade att slå om mellan “normal” och “Idele up” så fick jag hjärnsläpp och slog på “Throttel hold” i stället. Innan hjärnan fattade vad fingrarna ställt till med så passerade hela helikopterlivet revy. Sedan fattade jag vad jag hade gjort och slog om switchen till normal igen. En sekund senare hade jag normalt rotorvarvtal och kunde andas ut.Nu väntar jag bara på att Ezfly skall levera mina “Ball Links”. Vissa kan man enkelt pilla loss med fingrarna och jag litar inte riktigt på att dom sitter fast under flygning. Det är just nu en massa glapp lite var stans i rotorhuvudet. Jag tror inte att det påverkar egenskaperna för mig (ännu) men till vintern får jag nog ta och “renovera” den.
Torsdag 14 maj 2009 18:30
Nu har jag gjort den “sista” justeringen på min Hurricane efter den senaste krashen. Jag tyckte att det var lite väl stora vibrationer och då speciellt under tiden jag spolade upp.Jag fick rådet att justera “tracking” men har stora problem att kika på rotorn samtidigt som jag flyger. Detta löste sig genom att Björn ställde upp och vi ägnade en halvtimma efter lunch på Delsjöns golfbana. Först kortade vi ner “pitch länken” utan synligt resultat. Sedan försökte vi med att förlänga den med upp till 2,5 varv. Då var det helt tydligt att det var fel. Koptern var nervös och skuttade omkring . Så efter att skruvat tillbaka till ursprungslängden och sedan korta av med 1,5 varv så blev allt mycket bättre.Väl hemma igen så kollade jag med skjutmåttet och den sida som vi kortade av är fortfatande 0,7mm längra så det kan vara värt att vrida ett halvt varv till. Men innan jag gör det så skall jag byta alla “Ball Links” i huvudrotorn. Vissa av dom satt så löst att linktången inte behövdes. Det känns som att det kan vara en bra investering för att förhindra att linkarna “hoppar ur” under flygning. Samtidigt skall jag passa på att byta remmen till tailen och lite dekaler till min alldeles vita huv.Nu får jag hoppas att det blir lite mer tid för hobby och lite mindre jobb så att koptern inte blir dammig.

 

Lördag 21 mars 2009 12:56

Strålande solsken, varmt och i princip ingen vind. Upp i ottan (klockan 09:00:-) och iväg med Hurricanen till fälltet. Första accen går bra men jag ser tendenser till vibration. Om dom var där förra gången vet jag inte för då var det premiär och blåsigt.När första accen är på laddning så stoppar jag i den andra accen och lyfter upp till ungefär 1 meter där jag hovrar. Opps… det bara smäller till och något flyger iväg från stjärten. Koptern börjar snurra så jag sätter ner den med “en jävla fart”.Haveriutredningen visar att en skruv som håller det ena bladet i stjärten har gått av. Det var alltså bladet som flög iväg. Koptern hade satt sig lite på stjärten och tryckt in bommen lite. Hela rotorhuset på stjärten sitter löst och stången från servot till stjärten har böjt sig. Servot sitter på bommen så det hoppas jag har klarat sig.Så vad lär man sig av detta? Allt går sönder till sist. Tråkigt att det skall hända bara men det var tur att jag inte var på 20 meters höjd.Vad krävs det för att en M3 som håller bladet i “Tail Hubben” skall mattas så att den går av under drift utan att den slår i något innan. Jag observerade vibrationer i stjärtfenan strax innan skruven gick av. Jag tror inte att det var brottet i skruven som skapade vibrationerna utan att skruven gick av på grund av vibrationer. Skruven till “Guide Wheel” saknas också och det verkar mest sannolikt att det var det som orsakade vibrationerna. Just nu litar jag inte på någon del i den delvis kvaddade stjärten så det blir nog att beställa allt inklusive bommen. Jag skall kika runt på några forum och se om någon där ute har varit med om något liknande. Är det ren och skär materialutmattning eller bara bristande underhåll genom att skruven inte är bytt vid tidigare krascher.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

trex_akmg

Nåväl. Hem och plocka fram T-Rexen, ladda accarna och iväg. Väl framme och koptern var i luften var nirvana nära. Jag höll till på “hovringsytan” de första två accarna men sedan tänkte jag “men va fan”. Inte kan man stå här och hovra hela tiden. Innomhus under vintern har det blivit lite svängar så varför skall det inte bli det nu, tänkte jag. Sista accen tog jag med till den “riktiga” flygytan och sen bar det iväg. Jag blev ganska nöjd med det jag presterade. Koptern var hel när accen var slut och jag FLÖG helikopter för första gången ;-). Allt annat har ju varit hovring.

Söndag 15 mars 2009 14:22
Solen sken och det var 8 grader varmt men lite för blåsigt. SMHI hade lovat svaga vindar på 3 meter per sekund men det var säkert 6 -7 meter per sekund. Alla flaggor stog rätt ut. Detta kunde dock inte hindra mig nu när jag var så nära min premiärtur. Det var lite pirrigt men efter det att Thomas hade kollat den mekaniska “set-up-en” spolade jag upp maskinen. Inga vibrationer eller andra överraskninga 😉 och jag var strax i luften. Det blev en guppig första tur. Vinden slet i maskinen och jag var rejält nervös. Allt gick dock bra denna första hovring.När jag sedan stoppade in den andra accen och spoladeupp maskinen hade jag inte gyrot till stjärten i Heading-Hold 🙁 och det hade kunnat sluta illa. En meter upp i luften drev stjärten kraftigt åt vänster och jag han inte tänka speciellt mycket utan fick bara en känsla i magen av total katastrof.Det var bara på instinkt som jag, utan att titta på sändaren, slog om “switchen” till Heading Hold och räddade koptern. Snacka om att gå från vilopuls till max på en microsekund. Allt slutade dock väl och nu är premiären avklarad.Med min T-rex hade jag nog inte lyft alls en dag som i dag och då menar jag alltså vinden. Dom som kan flyga var uppe i luften och det syntes tydligt att de lätta el-koptrarna påverkades av vinden. Betongklumparna med metanol-spisar såg stadigare ut. Dom som flög klagade dock på att det var kallt och då speciellt om (när) dom fick lite soppa på fingrarna. Då är det bättre med el. Får man det på fingrarna så killar det så skönt och det blir bara varmt och gott efter en kortis.Det jag skall göra nu med kopter förutom att flyga är bara kosmetik. Jag skall skaffa dekaler till huven så att den inte ser ut som en albino och sedan skall jag flytta in servot till stjärten in i ramen. Just nu sitter det på bommen.
hurricane_akmg
Tisdag 03 februari 2009 20:08
Jag fick låna en pitchvinkelmätare av Björn på jobbet så att jag kan göra de sista justeringarna på min Hurricane 550. Den mätaren jag har till min T-Rex 450 passar inte alls på dessa rejäla blad. Jag monterade mätaren på rotorbladet och satte mitt snörvattenpass på paddelstången. Allt var ganska snygt hela varvet runt på båda bladen. Den lilla avvikelsen jag såg (med min och max pitch) tror jag inte att jag kommer att märka av.När jag ställde in min radio på minimum utan några begränsningar så mätte jag upp -10grader. Det är något jag “aldrig” kommer att utnytja. Jag justerade pitchkurvan i radion så att minimum pitch blev -7 grader. Detta motsvaras av första punkten 15% (i radion för pitchkurvan) Maximum pitch blev 15 grader. Hmmm… en aning för mycket tycker jag. Koptern kommer att försvinna bland molnen med full trottel 😉 Jag justerade detta till +9 grader (motsvarar 78% i radion). Med denna information fick jag alltså en pitchkurva som är mellan -7 grader till +9 grader och i radion motsvarar detta.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • 15   -7 grader
  • 31   -3 grader
  • 46   +1 grader
  • 62   +5 grader
  • 78   +9 grader

Jag provar med detta för både “normal” och “Idle up”. I normal sätter jag “throttle” till helt linjär från 0% till 100% och i “idle up” sätter jag mina 5 punkter till 70%, 60%, 50%, 60% och 70%.Med detta så har jag gjort allt som behövs och nu skall jag bara komma upp i luften. Väderleksutsikterna talar dock om snö, slask och blåst så jag får lugna ner mig någon vecka innan premiärturen.

Fredag 30 januari 2009 19:22
Nu har min mottagare kommit och det är dags att montera den i maskinen 😉 Det blev en Futaba R617FS. Det är en 2.4GHz mottagare som har sju kanaler. Min sändare är en 6EX med sex kanaler men den ursprungliga mottagaren (R606FS) har Futaba slutat att tillverka. Att den nya mottagaren har sju kanaler spelar ingen roll för jag kommer bara att använda sex kanaler. Den sjunde kanalens anslutning kommer jag att använda för spänningsmatning. Den hater 7/B och det skall nog utläsas som kanal sju/batteri. Jag menar “skall” för manualen är under all kritik. Typisk amerikansk manual. Jag kommer osökt att tänka på manualen för microvågsugnens manual som talade om att man inte skulle torka katten i den. Det finns inte ett ord om hur hög spänning som mottagaren tål (skall arbeta vid) utan bara en massa dravel om att man inte skall linda in den i plast och inte förvara modellen i en varm bil (under sommaren alltså) och en massa liknande information. Jag vill veta hur jag skall “binda” den till min mottagare, vilken matningsspänning det skall vara, vilka pinnar som är matningsspänning och vilka som styr mina servo osv. RC-hobby är inte lätt. Hur klara sig en riktig nybörjare? Det är förvånande att användarna står ut med liknande manualer. Som tur är så har jag gått igenom allt detta med min första kopter så jag vet lite mer men ändå, “kom och hjälp mig att dö”.Nåväl. Jag kommer att försöka med samma set-up som på min T-Rex för min Hurricane 550 med min
r617fs
Futaba 6 EX. Det innebär att jag kommer att använda följande kanalindelning.

  1. Aileron, utan reversering i sändaren (i färdriktningen det vänstra servot)
  2. Elivator,utan reversering i sändaren (i färdriktningen det högra servot)
  3. Throttle, med reverering i sändaren (kopplat till fartkontrollen, ESC)
  4. Rudder, utan reversering i sändaren
  5. Gain, utan reversering i sändaren (styr förstärkningen i gyrot)
  6. Pitch, med reverering
  7. Batterianslutning

Det är ganska frustrerande att man skall använda en massa termer från flyg (ailerion, elivator rudder). Vad har det för bäring på en helikopter? Någon smart person borde döpa de tre servokanaler som man använder för att kontrollera en CCPM kopter.Nu känner jag att jag har gnällt tillräckligt och att jag behöver lugna ner mig lite. Jag återkommer med resultatet av inkopplingen av min nya mottagare och hoppas att jag kommer att njuta när jag flyger omkring men min Hurricane 550.


2009-01-31

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu har jag kopplat in min mottagare till all elektronik förutom ESC (fartreglaget till motorn). Jag använde den set-up jag beskrev ovan som kommer från min T-Rex 450 med R606FS. Det var inte riktigt samma konfigurering. På min T-Rex fick jag reversera Aleron men med den nya mottagaren så var det Elivator och Pitch som skulle reverseras för att swashplattan skulle röra sig riktigt. Konstigt tycker jag men allt ser rätt ut med avseende på hur swashplattan rör sig. Det är ju inte konstigt om inte alla servo sitter åt samma håll men det göt dom så när som på stjärtservot och det skall ju inte påverkas av mixningen till swashen. I och med att stjärtservot sitter “åt andra hållet” så var jag tvungen att reversera kanal 4 på radion men gyrots inställning skulle vara “NORM” för att kompensera åt rätt håll.

Med detta sagt så är jag nu redo att spola upp och se om den flyger. Prognoserna säger att det inte kommer att inträffa denna vecka men kanske till helgen. Jag spolade upp koptern försiktigt på golvet i vardagsrummet men insåg ganska omgående att en 550 maskin är större än en LAMA 😉

 

Tisdag 27 januari 2009 19:05
Hmmm… nu blir man lite förgrymmad. Jag behöver en ny mottagare till min 2.4GHz sändare. Mottagaren skall sitta i den nya koptern så det är brådis.futabas_mottagareOK ut och leta efter en R606FS. Det kan inte bli svårt att hitta en sådan tycker jag men efter en vecka så har jag insett att det inte alls är lätt. Futaba har slutat att tillverka denna mottagare. Varför då? Jo den var inte kompatibel med övriga sortimentet. Jag hittade den vidstående tabellen och där framgår det att R606FS inte alls är bra. Varför i hela friden gör dom så?Man skall tydligen köpa en R617 i stället. Det kan man kanske förstå men det medför att prist ökar med 400 spänn och det dessa pengar kan man ju göra annat roligt för. Köpa andra kopterdelar till exempel.Vi snackar alltså om en mottagare som nu kostar över 1100 spänn hos en svensk handlare.
Söndag 25 januari 2009 19:07
Jag tog med mig min T-rex till Torslanda i dag. Vädret var strålande +5 grader och lite vind.akmg_jan09_7Det var första gången detta år förutom alla innomhusflygningar.Helt klart är det skönare ute och det känns som att det går bättre nu än i höstas med flygandet.Jag körde slut på mina fyra accar och kunde konstatera att det hjälpte att spänna remmen till stjärtrotorn innan flygningen. I höstas när jag flög ute senast så hoppade min rem av drevet vid stjärten. Ingen stor olycka för jag lyckades ta ner maskinen utan missöden.Denna gång lät jag koptern stå ute i 20 minuter för att den skulle bli kall. Sedan sträckte jag remmen. Det fungerade bra så det är något som jag får ta med mig till nästa gång.Väl på plats kunde jag inte motstå att ta lite bilder också. Det var inte kö till plattan men det var både flyplan och helikoptrar.
Söndag 18 januari 2009 18:48
Jag har införlivat en Hurricane 550 i min flotta flotta. Fast två koptrar kanske inte räknas som en flotta men i alla fall. Nu har jag resten av januari och kanske hela februari på mig för att få den flygfärdig. Jag köpte den begagnad (www.rcheli.se) och det jag behöver innan den kan komma upp i luften är att

  • Köpa en mottagare och montera den
  • Montera gyro
  • Ladda accarna
  • Ställa in radion

Sedan bär det iväg 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bestyckningen för denna kopter är

  • 204162 Glasfiber huv samt en plast
  • 204021X High Power 42T Gear
  • 204022X High Power 61T Gear
  • 204581 Motor mount set w/bearing
  • 204582 one-way bearing shaft L43
  • 204679 CNC Flybar Control set
  • 204677 CNC Swashplate Guide
  • 204641CNC Seesaw
  • CNC Complete Metal Rotor Head
  • Z30 – 1100 motor
  • 13T piniong
  • Gaui 550mm Kolfiberblad
  • SAE 75A ESC
  • Hyperion Titan HV BEC 5A (5V / 6V)
  • Align Digitala DS620 MetalGear servon
  • Futaba 401 gyro och Futaba S9254 servo på stjärten
  • Align StepDown
  • 2st KongPower 6S 3200mA accar
  • 2st Gaui 6S 3300mA accar

Vi får se vad detta innebär men allt ser helt OK ut just nu. Koptern loggar 2.2 kg på badrumvågen och det borgar för att den är lite stabilare än en T-Rex 450S. Jag kopplade in accarna till laddaren och alla balanskontakter passade. Cellspänningarna varierade inte och varje acc var “på pricken”. Min laddare mäter med 10mV i LSB och alla celler i respektive acc var lika.

Jag har en mottagare som heter R606FS (Futaba) till min T-Rex och den verkar vara på utgående. Nu skall tydligen mottagaren heta R617FS och på sedvanligt Futabavis kosta skjortan. Valet är ganska lätt just nu för jag vill ha upp min 550 i luften. Kanske är det dags att kika på en annan sändare och överge Futaba men det ligger i framtiden. Nåväl, jag har lagt en beställning hos www.hab.se på mottagaren så den kanske kommer nästa vecka 🙂

Torsdag 01 januari 2009 15:58
hurricane550_eccoJag är ganska sugen på en ny kopter. Min T-Rex 450 känns lite liten och jag funderar på en större. Jag kan inte besluta om det skall bli en “metanolare” eller “el” men just nu ser det ut som att det blir el.Det kommer en Hurricane 550 som går under benämningen Ecco som verkar lovande eller vad sägs om en maskin som kan flyga upp till 20 minuter på en acc? Maskinen kommer under våren och finns på Ezfly.
Tisdag 30 december 2008 21:08

Hösten är här nu. På morgonen är det strax över noll grader och en typisk morgondimma. I morse var det inget undantag. Jag hade tagit en dag ledigt och tänkte bara slappa men så såg jag att flaggorna hängde “slaka” rakt ner. Hmmm flyga eller?

 

Vid lunchtid tog jag mig ut till AKMGs fällt. Vinden hade ökat från noll på morgonen til kanske 5 meter per sekund. Det är ju inte precis det jag tycker om men jag måste ju prova. Allt gick bra och jag körde slut på mina tre accar med en paus för att värma fingrarna och ta en kopp kaffe. Det var ganska tomt på fälltet men det satt ett par gubbar och njöt av solen på verandan. Dagens flygning stärker mig i min önskan att köpa en större maskin som klarar vinden lite bättre men å andra sidan behöver jag “våga” mer. Med lite mer erfarenhet skall det inte vara några problem att ratta en TRex i dagens vindar.

 

akmg

 

Baksidan på klubbstugan
akmg_trex
Min Trex med det gamla flygledartornet i bakgrunden
Tisdag 30 december 2008 21:04

Sommaren är slut och jag hittade denna episod ur verkligheten på min hårddisk.

 

Jag inledde sommaren med att krocka med Tellus. Det gjorde ont i plånboken men till sist så var min T-Rex lagad. Det tog ett tag innan jag vågade ta av “kycklingstället”. Det var en ganska stor mental spärr som jag måste komma över men som sagt till sist vågade jag. Det hela förevigades meddenna film. Filen är på 26Mbyte och jag har bara 2Mbit ut så det tar ett tag att ladda hem den.

Dessutom har jag “kört sönder” en LiPo-Acc. En av cellerna hade fått sig en “smäll” och det resulterade i att jag bara fick ut 1 minuts flygning i stället för 10 minuter. Jag försökte “cykla” batteriet men det hjälpte inte. Vid uppladdning hade alla 3 cellerna samma spänning men en av dom klarade inte att hålla spänningen vi urladdning. Om detta beror på att den var med om kraschen eller att jag har laddat ur för djupt vet jag inte. Nu har jag dock börjat logga urladdningstiden och hålla koll på hur mycket laddning som jag behöver köra in i accen för att inte ladda ur mer än 80%.

Jag har två accar. En på 1800mAh och en på 2100mAh. När jag kört dessa “lungt” i ungefär 6 minuter så fick jag följande data:

1800mAh behövde 764mAh laddning -> 42%
2100mAh behövde 865mAh laddning till fullt -> 41%

Nästa gång skall jag öka till 8 minuter så får vi se vad det ger. Min Align “Electronic Speed Controller” har tre nivåer för “Battery Protection”. Det är “high cutoff voltage”, “middle cutoff voltage” och “low cutoff voltage”.Jag har den inställd på “middel” men första gångerna jag flög så var den inställd på “high”. Detta gav en flygtid på 4 minuter innan kontrollen slog av. Den nuvarande “middle cutoff” kanske laddar ur för mycket och därmed skadar mina accar.

Tisdag 30 december 2008 21:02
Några killar som tyckte att det var lite trist att leka själva kombinerade sina intressen med kopter och bil. Det är kanske inte något man gör dagligen men det ser ju ganska kul ut, eller hur.Kika på deras bravader på denna YouTube-länk .
Tisdag 30 december 2008 21:01

För ett tag sedan hade jag oturen att krocka med moder jord 🙁

 

Det tog ett tag innan jag tog tag i reparationen. Det visade sig att stjärtbommen var helt förstörd tillsammans med bladfäste och hus för stjärtrotorn. Dessutom var huvudbladen lite skadade och ett bladfäste. Jag bytte ut dessa delar samt huvudaxeln. Efter att har kollat igenom hela helin är min T-Rex’en reparerad och alla justeringar gjorda.

Jag var dock lite orolig för att delar av rotorhuvudet inte skulle vara helt OK så jag satte på kycklingstället och med nyladdade accar så gav jag mig ute.

Det blåste knappt 5 m/s så det var inte helt ideala förhållande men det gick bra. Helena tog en massa bilder på spektaklet. Nu hoppas jag att det kan bli lite mer flygande med passande vindar (inga alls).

 

Tisdag 30 december 2008 20:57
OK så var det avklarat ;-)Min första krasch med koptern. Rätt ner i backen med en “jävla parra”. Bara skrot kvar, nästan.Det var efter en lite för snabb nertagning som det inte fanns tillräckligt med kraft i LiPo’n och när jag “studsade” i backen så skadade jag troligen stjärtrotorn. När sedan koptern lyfte så började den snurra och då var det bara att ta ner den så gott det gick.Först så gick länken till ena bladet på stjärtrotorn (detta var orsaken till kraschen tror jag) och detta gjorde att hela koptern snurrade som en gräddvisp. Koptern lyfte visserligen men jag hade noll koll på läget. Det går ju inte att flyga en gräddvisp.Sedan blev stjärtbommen sned när huvudrotorn slog i den i samband med själva kraschen. Dessutom så slog jag av ena bladhållaren till huvudrotorn och de övre länkarmarna. Jag tror inte att något blev snett i huvudrotorn så jag kan nog bara ersätta de skadade delarna men det får en grundligare undersökning visa. Eventuellt skadades huvuddrevet också för det vinglar lite mot motordrevet.Jag tog några bilder på elländet och resultatet kan du se på denna länk .Nu gäller det att beställa reservdelar och sätta igång med reparationen. Själva liket finner du under rubriken “WEBKAMERA” till vänster.Jag behöver en helt komplett stjärt och då tror jag att jag får det
med följande “Kit” och delar från www.mft.nu.HS1096 Tail Rotor Blades – GULA.
HS1185 Crash Kit
HS1199 – Tail Rotor Parts
HZ030 Stjärtbom T-REX 450S / SE. 2-pack.I detta ingår också delar till “toppen” av huvudrotorn som tillsammans med
HS1142 Metal Rotor Housing Set eller den biligare
HS1071 Main Rotor Housing set
och ett par rotorblad tillsammans med drivrem för tailen skall ersätta allt som gick sönder eller som kanske har mattats av smällen så att det är säkrast att ersäta dom.Nu skall jag gå och käka lite god mat och förhoppningsvis dricka lite gott vin och jag kommer troligen att vara uppe igen innom en vecka.
Tisdag 30 december 2008 20:23
Det jag funderar på är en EL-helikopter. Modellen heter T-Rex 450S med följande basdata.Rotordiameter: 680 – 700 mm

  • Längd: 650 mm
  • Flygvikt: ca 600 – 680 gram
  • Kollektiv pitch CCPM mixning.
  • Remdriven stjärtrotor
  • Autorotationsnav
  • Fullt kullagrad – Totalt 33 lager!
  • Stryktålig
  • Pitchområde ca +/- 11°

Men det som tilltalar mig mest är att den skall ha “billiga reservdelar!” för är det något som jag lärt mig när jag varit runt och tittat på olika modeller och snackat med folk som flyger “heli” är inte om man “krashar” utan när. Denna masikn kostar under 2000 spänn inklusive batteri och motor. Detta är länken till tillverkarens hemsida.

trex450s

Till detta måste man ha en radio och det jag tycker passar är en 6 kanalers Futaba 6EX (6ex-2_4ghz-manual). Det är en 2.4GHz radio som troligen kommer att tjäna mig väl i framtiden.

futaba6ex

Detta är inget jag bara bestämmer mig för att köpa men jag tror att detta blir mitt val. Det tillkommer en del annat också men det återkommer jag till lite senare. Just nu skall jag öva lite med min simulator RealFlight.


2008-01-12
Nu har jag kommit en bit på vägen men jag tänker inte beskriva hur bygget går till på denna sida. Det finns så många andra sidor på nätet för detta. Ett exempel är http://www.trextuning.com . Däremot kan det vara på sin plats att tala om vad som inte fungerat riktigt. Det första som jag råkade ut för var att det inte fanns några kontakter för att ansluta batteriet till fartreglaget. Sedan insåg jag när jag skulle montera staget för “paddlarna” (det är dom som styr helikotern). Där var det ett glapp på 2mm där det inte borde vara något glapp alls. Efter lite letande på webben så fixade jag detta genom att helt enkelt pressa ihop stagen innan jag drog skruvarna. Sedan visade det sig att beskrivningen för att montera alla länkarmar till huvudrotorn var bristfällig och vad som var värre var att inte alla länkarmar var med i paketet. Efter en hel del funderande så insåg jag att manualen var fel och att jag skulle ha lite längre länkarmar än vad som stog i beskrivning. Naturligtvis så fick jag justera dom till rätt längd. Nu väntar jag bara på att mina servo skall komma så att jag kan avsluta monteringen.


2008-01-13
Under tiden jag väntar på mina servo så passade jag på att montera huvuddrevet och det passade inte alls. OK drevet passade på axeln men sedan skulle man låsa drevet på huvudaxelm och då var inte hålet för den genomgående skruven i drevet centrerat. Jag plockade isär drevet och efter en del pillande så fick jag ut lagerhylsan. Sedan var det bara att montera ihop huvuddrevet och se glad ut. Efter detta är det dags för motorn och mina hett efterlängtade servo.
Jag får också passa på att köpa mig en “pitch-vinkelmätare”. Balansvåg för rotorblad kanske kan behövas samt kulledstång och så finns det ett hjälpmedel för att rikta “paddlarna”. Det gäller att hålla reda på vilka skruvar som är låsta med locktite så att allt verkligen sitter där under en flygning. Jag provmonterar lite i taget för att när jag ser att det passar demontera/montera igen men nu med låsvätska. Så om jag slutar mitt i så får jag inte missa någon skruv som skall låsas.


2008-01-14
I dag har jag fått mina sista delar i “elsystemet”. Det som fattades var 3 stycken servo (HS-65MB) som jag hittade i “leksaksaffären” på Frölunda torg. Jag kopplade upp allt på skrivbordet och spänningssatte hela härligheten. Alla servo fungerade och gyrot verkade bete sig som det skulle (justerade servot om man rlrde på gyrot). Så nu skall allt in i “koptern” och sedan skall det bära av. Jag håller på med ett “övningsställ” också och det skall inte vara allt för svårt att få till (hoppas jag).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Elsystemet bestående av:

3 stycken HS-65HB (servo)
1 styck GY401 (gyro)
1 styck S9650 (stjärtservo)
1 styck 3S1P 11.1V 2200mAh Li-Poly (batteri)
1 styck 430X (motor)
1 styck  RCE-BL35X BEC (fartreglag)
1 styck R606FS (mottagare)


2008-01-15
Jag stötte på problem med montering av mina HS-65 servo. Enligh manualen skall dom monteras från “utsidan. Med detta monteringssätt så får jag inte in dom i ramen för kablarna sitter på sidan i en gummibusning och dom passar inte i hålet för servot. Vad göra? Skall jag fila upp hålen i ramen för att få in dom? Det verkar lite fel så jag letade lite på webben och hittade en länk på http://www.helifreak.com till en samling demo-video’s som visar hur man kan montera bl.a sina sevo från insidan av ramen. Alla dessa finns på denna länk. Med denna information i skallen så kikade jag i min manual en gång till och där finns det förutom alla ritningar också några fotografier som visar hur man skall montera batteriet. På dessa bilder framgår det att servona är monterade från insidan av ramen så detta får det bli på min T-Rex 450 S.


2008-01-16
Nu har jag till sist monterat de 3 servo som styr “swashplattan” (stavas det så?). Undrar om detta kommer att flyga?
Jag hittade inte något läge där servoarmarna var “i våg”. Det jag lyckats få fram är man på vissa RC-apparater har något som kallas “sub-trim” som man skall använda för att avhjälpa detta. Nu har jag inte det så det får nog bli att jag bara lägger på lite vanlig trim. Dessutom såg jag nu när alla tre servo var på plats att den kanal som kallas “Aileron” gick åt fel håll när jag lutar maskinen till vänster eller höger. Detta skulle resultera i att om jag ville svänga till vänster eller höger så skulle maskinen gått bakåt. Detta löste jag genom att ändra “blandningen” i radion på “Aileron” för “Swashplattan” (från +50% till -50%). Servot för “Aileron” år åt rätt håll naär jag leker med “pitchen” så den kanalen skall inte inverteras. Just nu ser allt bra ut men det är lång väg kvar tills jag flyger. Nu måste jag skaffa mig en tång för att ta loss länkarmar så att jag kan ställa in hella CCPM-köret.


2008-01-17
Jag har lärt mig att min radio inte har individuell trim på respektive servo. Detta kallas för “subtrim. Det gör att jag inte kan trimma mina servoarmar till rätt “nolläge”. Om jag försöker med de servoarmar som ser ut som ett kors så finner jag att jag kan välja följande:

  • Aileron (Ch1) läge 2
  • Elivator (Ch2) läge 2
  • Pitch (Ch6) läge 4

Varför inte kanal 6 fick läge 2 också kanske beror på att den kanalen (tillsammans med kanal 3 Throttel) är reverserade. Nåväl, med dessa armar så ser det rakt ut men dom kanske är i kortaste laget men jag tror att detta får bli mitt val. En sak jag inte får missa är att borra upp hålen för länkkulorna lite. Risken är att servoarmarna spricker om inte detta görs. Speciellt som att hålen i de första armarna jag provade vad 1.54mm men de som jag nu valt har hål som är 0.9mm.


2008-01-18
Kikade på mina jobbarkompisars Trex i dag och kom till insikt.Jag får ta mina “två-armade” servoarmar. Nu har jag kapat och monterat dom provisoriskt. Allt ser bra ut. I dag såg jag två stycken Trex flyga. Det var första gången jag sett en RC-heli flyga och det såg riktigt ut precis som på simulatorn. Detta ger en del självförtroende. Jag tog några bilder och hoppas kunna lägga upp dom snart.


2008-01-20
I dag har jag justerat swashplattan. Länkstången på Elivator (kanal 2) fick jag förkorta 3 varv och Aileron (kanal 1) samt Pitch (kanal 6) behöver också justeras. Jag avvaktar med detta tills jag har fått min tång för länkkulorna. Det går visserligen att ta bort dom med en flacktång men jag är rädd för att skada dom. Jag letade fram mitt “snörvattenpass” som kom väl till pass när jag skulle justera paddlarna.

vattenpass

 


2008-01-27
Jag har nu justerat hela rotorhuvudet. Det var en massa strul med  att jag först fick vänta på min länktång. Sedan när den kom så var den minst ett nummer för stor. Det löste sig dock genom att Kyosho fick in en som passade och jag fick lämna tillbaka den andra till Hobbycenter. Jag pajade dock en länkkula med den felaktiga tången men det fanns en extra med i kittet. Så nu har jag som sagt justerat klart på rotorhuvudet och nu skall jag ge mig på gyrot och dess servo. Den pitchkurva jag fick när jag skulle justera enligt manualen ser ut som följer:

N-PI:

  1. 56 ger 0 grader
  2. 66
  3. 77 ger 5 grader
  4. 86
  5. 95 ger 9 grader

Manualen ger följande throttelkurva.

N-TH: 

  1. 0 “Low speed”
  2. 40
  3. 65 “Hevering”
  4. 85
  5. 100 “High speed”

Jag har nämnt det tidigare men alla grundinställningar har jag gjort enligt manualen och sedan har jag justeringat enligt instruktionsfilmer påHelifreak. Ganska informativa filmer tycker jag.


2008-02-01
Inte har dethänt mycket. Jag har kört en del simulator så färdiheten att flyga går stadig framåt men bygget står stilla. Nu skall det vara skitväder i helgen så jag kanske får på gyrot och stjärtservot och sedan är det inte mycket kvar. Det är bara att balansera rotorbladen och sedan “tracka” dom. Hoppas att det regnar MYCKET så att jag kommer till avslut och kan lyfta 🙂


2008-02-07

animheli

I dag spolade jag upp min kopter för första gången. Jag var säkert en meter upp (eller en halv) i vardagsrummet. Ont om plats och inget ställe man skall lära sig att flyga på. Allt gick dock bra men jag har lite justeringar att göra med inställninga av mitt gyro. Men i stort var det en framgång. Nu får jag avvakta en dag utan regn och vind så att jag får lite mer plats på gården.

2008-02-11

I dag var der premiär.    JAG FLÖG 😉

Men som du fattar så var det naturligvis så att jag kontrollerade helikoptern i en stilla hovring. Allt gick bra men det återstår nog lite justeringar.
Första gången jag spolade upp koptern (2008-02-07) så hade jag lite problem med att stjärten sakta gick med åt samma håll som huvudrotorn. Efter lite funderande och kollande så insåg jag att stjärtservot inte var mekaniskt centrerat. Detta gav som resultat att servot bottnade mekaniskt. Jag justerade detta innan dagens flygning. Dessutom justerade jag ner gyrots “limit” lite så att det inte gick i något mekaniskt ändläge. Med denna inställning började jag dagens hovring och koptern var stabil och fin och enligt mitt tycke ganska lik simulatorn. Det var dock två saker som inte var riktigt till belåtenhet.

Det första var att stjärten sakta vaggade eller skuttade ett par centimeter fram och till baka. Detta utan att snurrra runt. Den svarade bra på roderutslag. Jag skall nog ta och justera min inställning på sändaren lite för att försöka få bort detta fenomen. Först skall jag öka “gyro” från 75% till kanske 80-85%. Dessutom skall jag ändra “end point adjustment” på stjärtservot. Som det är nu så får jag fullt utslag på servot på bara halva spakområdet. Detta gör att den är ganska känslig på spakrörelserna.

Det andra som inte var till belåtenhet var att min LiPo-pack tog slut efter mindre än 5 minuter. Visserligen hade jag ingen klocka på den tiden men det kändes absolut inte mer än så. Är det så att man skall “köra in” sin LiPo kanske? Detta får framtiden utvisa. Nu laddar jag min LiPo och sedan skall jag nog inhandla en till för att kunna flyga lita längre varje gång. Vad jag har förstått så skall man kunna köra upp mot 10 minuter på en 2200mA acc så jag skall nog kunna få ut mer än i dag.


2008-02-14I dag tog jag en tur med de nya inställningarna och nu var det mycket bättre. Justeringen av gyrot från 75% till 80% gjorde att stjärten stog stilla men jag skall justera ändläget också.

Jag fick en flygtid på lite styvt 9 minuter (hovring alltså) med den nya inställningen på fartreglaget.

Så nu gäller det att flyga mera. Att flyga i simulatorn är lärorikt men när en TRex kommer snurrande mot dig i verkligheten känns det lite mer osäkert.

 


2008-02-25

Inget vidare väder så det blir ingen utomhusflygning och dessutom sitter jag fast i min stol med en rejäl muskelbristning i en vad så då kollade jag in en “video grabber” som heter Fraps. Med denna kan man spela in 30 sekunders video och jag provade med en liten snutt från simulatorn. Kanske denna länk fungerar om du kan spela en AVI.fil

Min första simulering med en TRex 450SE i “sport” konfigurering.
Min andra simulering med en TRex 600.

Men med denna version av Fraps kan man som sagt bara spela in 30 sekunder så det blir inte så fräckt tycker jag. Kanske finns det någon annan applikation som är “helt gratis”. Jag tycker att $35 är lite för mycket för en liknande funktion. Jag kanske kommer dithän att spela in några mer snuttar men tills vidare så får detta räcka.

 

Måndag 29 december 2008 19:21
En lunchflygning tog Anders med sig kameran.Vädret var “sisådär” med lite dunkla skyar men det blåste inte så förutsättningarna var bra. Det går framåt och vi har nog lämnat det inledande hovrandet (stjärt in) och börjar köra omkring lite mer.Området ligger bara “tvärs över motorvägen” så det är nära och bra om det inte är fotbollsskola. Den andra nackdelen är att platsen ligger i slutet eller strax utanför “driving rangen” på Delsjöns golfklubb. Ännu har det inte varit någon Tiger Woods där som slår dit vi står.Anders var lite fundersam för att vitbalansen inte var helt ok och att det var lite damm på sensorn på hans kamera men sånt syns inte på webben, eller hur?

anders
Anders håller koll på sin T-Rex

bengt

Bengt fokuserar för fullt