Min senaste är en ELF DLG med följande ”prestanda”
- Längd: 682mm
- Spann: 999mm
- Vikt: <100g
- Fabrikat: http://f3j.in.ua/en/elf.html
Det är inte mycket plats och eftersom jag inte lyckas få tag på någon
SmartLipo så blir det ännu mer som skall in men denna provmontering
utgår jag ifrån.
Montering av servo, 2 stycken Dymond D-47. Skurit bort monteringsöronen.
Lindat med glasfibertejp och sedan ett varv med målartejb.
Limmad med CA och glasfibertejp. Det borde sitta.
Sido- och höjdroder monterade. Inget låser länken till oket för sidorodret.
Höjdrodrets länk sitter dock säkert. Fick skära bort lite av krympslangen för
den skavde mot fästet.
”Final Configuration”. Så här blev det till sist. Futaba R6004FF utan skal.
En 1S LiPo och det innebär en lite för låg spänning till mottagaren men det
verkar fungera. Jag har sett flera ”där ute på nätet” som säger sig ha denna
konfiguration så jag kommer att försöka. CG blev med denna set-up 75mm
från framkant på vingen och det är precis vad manualen säger att det skall
vara. Märkligt, men det är min första modell som jag inte har behövt stoppa
in barlast i.
Nu återstår bara premiärturen. Får vänta med den tills det blir lite lugnt väder.
Premiären avklarad och allt verkade fungera. Bara ett par klick på höjdtrim
och sedan var det bara att flyga. CG verkade sitta precis som den skulla.
Jag tog maskinen till jobbet och kollade strömförbrukningen.
Med 1S LiPo så ligger jag lite i underkant av vad elektroniken är specad för
men det ser faktiskt ut som att det skall fungera. Med 800mA i max ström
varierar inte spänningen nämnvärt. Detta är med max utslag så fort jag
kan röra spaken och det är absolut inte så som man flyger en ELF.
Den gula kurvan är strömmen och det är 100mA/ruta och den röda är spänningen.
Den så kallade SmartLipo som jag väntar på ser ut som på bilden nedan.
Den innehåller en 1S LiPo med step-up konverterare som ger 5V ut.
Dessutom finns det en LiPo laddare som kan köras på till exempel en 3S LiPo.
Så med en sådan i fickan kan man ladda på fältet under en kaffepaus.
2013-01-04
Efter mycket möda och många mail till Shread-rc.com så fick jag min ”smart-LiPo” och nedan syns den slutliga konfigurering av min ELF-DLG. Allt fick plats till sist.
Jag fick slipa av ram-bommen några mm för att batteriet skulle få plats under ”huven”
En första flygning med den ”slutliga” konfigureringen en mild vinterdag helt utan termik gav som resultat att jag längtar ännu mer till lite varmare väder.