Torsdag 05 april 2012 18:21 | |
I tidernas begynnelsen (2009) körde jag med ett Futaba 401-gyro i min Gaui 200 och hade en massa problem med vibrationer, tailen hoppade fram och tillbaka och drev runt lite som den ville.Det var också så att om jag hade huven av så fungerade det bättre men så fort jag satte på huven så blev det inte bra. I bland var maskinen användbar men andra gånger var det bara att packa ihop och åka hem. För någon månad sedan kom jag över ett begagnat Spartan Quark gyro och nu har jag kört 8 accar med detta nya gyro och det är en helt annan maskin. Nu är det riktigt roligt att ta ut svängarna i gympasalen. Snart kan det vara läge att ta ut den och låta den känna på hur det känns i full frihet.
Nu finns det gott om plats runt gyrot och hur det var i början finns beskrivet här. |
Måndag 02 april 2012 20:41 | |
Kan detta vara något? Det tål att funderas på. |
Måndag 27 december 2010 23:22 | |
Här har jag radat upp alla mina flygande maskiner. Det har blivit ett par stycken under åren. Några har jag avyttrat och det är dessa som är kvar, 6 stycken. Bilden är 4000 x 3000 pixlar så du kan öppna bilden i ett separat fönster för att se bättre. Det som finns på bilden är med början nerifrån är.
|
Fredag 01 januari 2010 19:54 | |
Jag kikade runt på Tuben och hittade ett antal filmer tagna på AKMG’s fällt i Torslanda, Göteborg.
Det kanske finns fler men dessa var det jag hittade just nu. Får kika vidare och se om jag hittar fler. |
Torsdag 31 december 2009 15:01 | |
I mellandagarna tog jag med mig min Hurricane 550 till AKMG för en tur i vinterväder. Första gången var det bara noll grader och i princip vindstilla. Förra gången jag försökte med en vinterflygning så vill envägslagret gripa om axeln så det var bara att åka hem och ladda ur accarna. Nu hoppades jag att detta var åtgärdat genom att jag tvättat lagret i sprit. Operationen lyckades och jag kunde utan problem flyga totalt i 30 minuter vid noll grader. Det blev en film också som finns på Tuben. Stärkt av den första flygningen vid nollan passade jag på när AKMG hade sin ”Nyårsflygning”. Jag laddade några accar men var riktigt skeptisk för termometern visade på -11 grader strax innan jag gav mig iväg. Vinden var obefintlig så förutsättningarna var ganska bra. Alla länkar kändes som sirap men det märkte jag inget av för fingrarna var stelfrusna. Men det gick över förväntan trotts den låga temperaturen. Nu när jag har provat så kanske det blir lite utomhusaktiviteter i stället för att hovra omkring innomhus. |
Lördag 03 oktober 2009 20:44 | |
Bla Bla Bla (ja det kommer lite mera förklarande text men just nu bara bilder på min 500 och den nya 200’an. Perran köpte min T-Rex 450 och jag lättade på pungen och köpte en Gaui 200.)Den riktiga premiären blir (blev) i Lisebergshallen den 4:e oktober. Allt annat har bara varit justeringar och tester.Gaui 500 (till höger 🙂 och den lilla 200’an. Jag ser fram emot att prova den. Det har bara blivit lite hovrande framför TV’n tills vidare men snart blir det att prova den på AKMG’s innomhusflygningar.2009-10-04 I dag var det premiär. Maskinen fungerade sådär. Två problem. Det ena var att remmen till stjärten låste sig. Troligen var den ”snodd” men det konstiga var att den fungerade med två accar och när jag skulle köra den tredje så var det bom stopp. Försökte reparera men det blev inte bra. Har beställt en ny rem då jag tror att den gamla har blivit skadad. Det andra problemet är att stjärten driver sakta även i HH-mode. Troligen ett justeringsproblem.Remmen till tailen styr inte rätt. Kan inte se vad som är felet men skall försöka byta remmen så fort den kommer från ”affären”. 7:e oktober: remmen monterad och jag provade lite hovrande i trapphuset och allt verkade fungera. Får se hur den fungerar på söndag i Lundbystrands idrottshall. Nu har jag också ett par extra accar så jag hoppas verkligen att jag kan flyga :-)2009-10-11: Lundbystrand blev samma visa. Två accar med den nya remmen sedan vad det stopp. Remmen låsta sig och jag blev förbannad:-( Djävlar %&¤§? (eller vad det heter). Väl hemma tyckte jag att det kunde vara ett av två saker. Remmen var snodd var den mest uppenbara orsaken trotts att jag var NOGGRANN vid montering. OK jag snurrade hela stjärten ett varv. Det kan inte vara ett halvt varv för stjärtrotorn snurrar åt rätt håll. Då lossade allt och skiten snurrar lätt igen. Körde en acc framför TV’n utan missöden. Skall försöka ta ut maskinen och prova riktigt innan det blir dags för ”innomhus” nästa söndag i Frölunda kulturhus.2009-11-01: Efter att ha kört flera accar de senaste veckorna sket det sig i dag ingen. Remmen låste sig och jag kunde precis få ner koptern utan mer skada än en låst rem. Jag kan konstatera att remmen är svår att montera rätt. Nu skall jag skaffa en liten tandläkarspegen och försöka kika in i tailbommen för att se om remmen är snurrad efter att jag monterat den 3:e remmen på några veckor. Jag hade dessutom monterat ett Futaba-gyro som jag skulle prova i dag men det blev bara 5 minuters flygning innan remmen stoppade ytterligare flygning.2009-12-19: Tidigare problem med att min rem till stjärten vrider sig verkar gå mot en tillfällig lösning. Har snackat en del med killarna påwww.helifreak.com och det är nog inte bara jag som haft liknande problem. Du hittar tråden här.Vi får se hur detta utvecklar sig men just nu fungerar koptern någorlunda. |
Tisdag 14 juli 2009 19:50 | |
I dag 2009-07-14 kl 09:42 gjorde jag min första looping 🙂Det finns inga fotobevis och inga tillräkneliga vittnen men min T-Rex 450 S gjorde två stycken loopingar under perfekta förhållanden. Solen sken och det var < 4m/s. Nu återstår att våga det med min Hurricane 550 men jag skall se till att justera pitch-vinkeln för negativ pitch innan.I dag 2009-08-01 kl 18:05 gjorde jag min första looping 🙂 Och denna gång med min Hurricane 550. Nu verkar det inte speciellt märkvärdigt längre. Det är ju bara att dra runt koptern. Det blir kanske inte så stora cirkulära loopingar. Skall jag vara ärlig så ser det inte speciellt snyggt ut men det kommer säkert med tiden.I dag 2009-08-07 kl 11:50 gjorde jag min första halva kuban 🙂 Och denna gång med min Hurricane 550. Dra upp maskinen i en looping men inte fortsätta runt. I stället avslutas den med en halv roll. Den satt som en smäck 😉 Nu kan jag flyga?!?!?! Konstigt men nu känns det inte ”pirrigt” att köra på detta sätt. Nästa steg borde vara att köra åttor inverterat. Blotta tanken får mig att rysa men det kanske inte är så långt borta. |
Söndag 28 juni 2009 22:43 | |
Jag var ute i kväll vid nittontiden och tömde fyra accar. Strålande sol, +25 grader och vindstilla. Snart börjar semestern och det är bara att hoppas att vädret håller i sig. Blev dock lite fundersam på temperaturen på en av mins 6S accar. Den har varit lite ”tjurig” vid laddning och då speciellt på en cell som varit lite lägre än de andra fem. I dag i värmen blev denna acc upp mot 45 grader vid stilla flygning. Kanske det är dags att skicka den till de sälla jaktmarkerna eller sprara den till vintern. |
Tisdag 02 juni 2009 20:00 | |
Jag var ute i det strålande vädret i helgen. Fast det var inte helgen 🙁 Företager jag jobbar på har kostat på oss anställda en ”kompenstation” för att vi redan är lediga på nationaldagen (6:e juni på lördag) så alla fick ledigt med betalning den 1:a juni i stället. Detta utnytjade jag till att tömma ett par accar. På plats var det en del folk. Mest var det plan men det var en kopter och det var en Hurricane 550 så jag tog tillfället i akt att kika på hur mycket glapp det skall vara i huvudet. Mitt ”glappar” och då speciellt mellan paddelstången och swashplattan. Det visade sig när jag hade kikat på en riktig Hurricane att de två skruvarna som håller Seesaw i själva huvudet satt helt löst. Det var ett under att inte skiten trillat av i luften. Så det var bara att ge sig iväg hem och skruva. Efter att kollat (igen, jag gjorde det när jag hade köpt koptern) alla skruvar så är glappet noll, eller försumbart så nu hoppas jag komma iväg och kolla hur detta påverkar beteendet i luften. Nu skall jag också försöka få tag på skruv, lager och brickor (undrar om dssa finns att köpa separat? Det som syns på bilden är de reservdelar som jag har hittat men jag behöver bara två lager med respektive skruvar och aventuellt två brickor. Hela ”fideritten” kostar 260:- och det verkar mycket om man behöver två skruv och två lager. |
Torsdag 14 maj 2009 18:30 | |
Nu har jag gjort den ”sista” justeringen på min Hurricane efter den senaste krashen. Jag tyckte att det var lite väl stora vibrationer och då speciellt under tiden jag spolade upp.Jag fick rådet att justera ”tracking” men har stora problem att kika på rotorn samtidigt som jag flyger. Detta löste sig genom att Björn ställde upp och vi ägnade en halvtimma efter lunch på Delsjöns golfbana. Först kortade vi ner ”pitch länken” utan synligt resultat. Sedan försökte vi med att förlänga den med upp till 2,5 varv. Då var det helt tydligt att det var fel. Koptern var nervös och skuttade omkring . Så efter att skruvat tillbaka till ursprungslängden och sedan korta av med 1,5 varv så blev allt mycket bättre.Väl hemma igen så kollade jag med skjutmåttet och den sida som vi kortade av är fortfatande 0,7mm längra så det kan vara värt att vrida ett halvt varv till. Men innan jag gör det så skall jag byta alla ”Ball Links” i huvudrotorn. Vissa av dom satt så löst att linktången inte behövdes. Det känns som att det kan vara en bra investering för att förhindra att linkarna ”hoppar ur” under flygning. Samtidigt skall jag passa på att byta remmen till tailen och lite dekaler till min alldeles vita huv.Nu får jag hoppas att det blir lite mer tid för hobby och lite mindre jobb så att koptern inte blir dammig. |
Fredag 30 januari 2009 19:22 | |
Nu har min mottagare kommit och det är dags att montera den i maskinen 😉 Det blev en Futaba R617FS. Det är en 2.4GHz mottagare som har sju kanaler. Min sändare är en 6EX med sex kanaler men den ursprungliga mottagaren (R606FS) har Futaba slutat att tillverka. Att den nya mottagaren har sju kanaler spelar ingen roll för jag kommer bara att använda sex kanaler. Den sjunde kanalens anslutning kommer jag att använda för spänningsmatning. Den hater 7/B och det skall nog utläsas som kanal sju/batteri. Jag menar ”skall” för manualen är under all kritik. Typisk amerikansk manual. Jag kommer osökt att tänka på manualen för microvågsugnens manual som talade om att man inte skulle torka katten i den. Det finns inte ett ord om hur hög spänning som mottagaren tål (skall arbeta vid) utan bara en massa dravel om att man inte skall linda in den i plast och inte förvara modellen i en varm bil (under sommaren alltså) och en massa liknande information. Jag vill veta hur jag skall ”binda” den till min mottagare, vilken matningsspänning det skall vara, vilka pinnar som är matningsspänning och vilka som styr mina servo osv. RC-hobby är inte lätt. Hur klara sig en riktig nybörjare? Det är förvånande att användarna står ut med liknande manualer. Som tur är så har jag gått igenom allt detta med min första kopter så jag vet lite mer men ändå, ”kom och hjälp mig att dö”.Nåväl. Jag kommer att försöka med samma set-up som på min T-Rex för min Hurricane 550 med min Futaba 6 EX. Det innebär att jag kommer att använda följande kanalindelning.
Det är ganska frustrerande att man skall använda en massa termer från flyg (ailerion, elivator rudder). Vad har det för bäring på en helikopter? Någon smart person borde döpa de tre servokanaler som man använder för att kontrollera en CCPM kopter.Nu känner jag att jag har gnällt tillräckligt och att jag behöver lugna ner mig lite. Jag återkommer med resultatet av inkopplingen av min nya mottagare och hoppas att jag kommer att njuta när jag flyger omkring men min Hurricane 550. 2009-01-31 Nu har jag kopplat in min mottagare till all elektronik förutom ESC (fartreglaget till motorn). Jag använde den set-up jag beskrev ovan som kommer från min T-Rex 450 med R606FS. Det var inte riktigt samma konfigurering. På min T-Rex fick jag reversera Aleron men med den nya mottagaren så var det Elivator och Pitch som skulle reverseras för att swashplattan skulle röra sig riktigt. Konstigt tycker jag men allt ser rätt ut med avseende på hur swashplattan rör sig. Det är ju inte konstigt om inte alla servo sitter åt samma håll men det göt dom så när som på stjärtservot och det skall ju inte påverkas av mixningen till swashen. I och med att stjärtservot sitter ”åt andra hållet” så var jag tvungen att reversera kanal 4 på radion men gyrots inställning skulle vara ”NORM” för att kompensera åt rätt håll. Med detta sagt så är jag nu redo att spola upp och se om den flyger. Prognoserna säger att det inte kommer att inträffa denna vecka men kanske till helgen. Jag spolade upp koptern försiktigt på golvet i vardagsrummet men insåg ganska omgående att en 550 maskin är större än en LAMA 😉 |
Söndag 18 januari 2009 18:48 | |
Jag har införlivat en Hurricane 550 i min flotta flotta. Fast två koptrar kanske inte räknas som en flotta men i alla fall. Nu har jag resten av januari och kanske hela februari på mig för att få den flygfärdig. Jag köpte den begagnad (www.rcheli.se) och det jag behöver innan den kan komma upp i luften är att
Sedan bär det iväg 😉 Bestyckningen för denna kopter är
Vi får se vad detta innebär men allt ser helt OK ut just nu. Koptern loggar 2.2 kg på badrumvågen och det borgar för att den är lite stabilare än en T-Rex 450S. Jag kopplade in accarna till laddaren och alla balanskontakter passade. Cellspänningarna varierade inte och varje acc var ”på pricken”. Min laddare mäter med 10mV i LSB och alla celler i respektive acc var lika. Jag har en mottagare som heter R606FS (Futaba) till min T-Rex och den verkar vara på utgående. Nu skall tydligen mottagaren heta R617FS och på sedvanligt Futabavis kosta skjortan. Valet är ganska lätt just nu för jag vill ha upp min 550 i luften. Kanske är det dags att kika på en annan sändare och överge Futaba men det ligger i framtiden. Nåväl, jag har lagt en beställning hos www.hab.se på mottagaren så den kanske kommer nästa vecka 🙂 |
Torsdag 01 januari 2009 15:58 | |
Jag är ganska sugen på en ny kopter. Min T-Rex 450 känns lite liten och jag funderar på en större. Jag kan inte besluta om det skall bli en ”metanolare” eller ”el” men just nu ser det ut som att det blir el.Det kommer en Hurricane 550 som går under benämningen Ecco som verkar lovande eller vad sägs om en maskin som kan flyga upp till 20 minuter på en acc? Maskinen kommer under våren och finns på Ezfly. |
Tisdag 30 december 2008 21:08 | |
Hösten är här nu. På morgonen är det strax över noll grader och en typisk morgondimma. I morse var det inget undantag. Jag hade tagit en dag ledigt och tänkte bara slappa men så såg jag att flaggorna hängde ”slaka” rakt ner. Hmmm flyga eller?
Vid lunchtid tog jag mig ut till AKMGs fällt. Vinden hade ökat från noll på morgonen til kanske 5 meter per sekund. Det är ju inte precis det jag tycker om men jag måste ju prova. Allt gick bra och jag körde slut på mina tre accar med en paus för att värma fingrarna och ta en kopp kaffe. Det var ganska tomt på fälltet men det satt ett par gubbar och njöt av solen på verandan. Dagens flygning stärker mig i min önskan att köpa en större maskin som klarar vinden lite bättre men å andra sidan behöver jag ”våga” mer. Med lite mer erfarenhet skall det inte vara några problem att ratta en TRex i dagens vindar.
Min Trex med det gamla flygledartornet i bakgrunden
|
Tisdag 30 december 2008 21:04 | |
Sommaren är slut och jag hittade denna episod ur verkligheten på min hårddisk.
Jag inledde sommaren med att krocka med Tellus. Det gjorde ont i plånboken men till sist så var min T-Rex lagad. Det tog ett tag innan jag vågade ta av ”kycklingstället”. Det var en ganska stor mental spärr som jag måste komma över men som sagt till sist vågade jag. Det hela förevigades meddenna film. Filen är på 26Mbyte och jag har bara 2Mbit ut så det tar ett tag att ladda hem den. Dessutom har jag ”kört sönder” en LiPo-Acc. En av cellerna hade fått sig en ”smäll” och det resulterade i att jag bara fick ut 1 minuts flygning i stället för 10 minuter. Jag försökte ”cykla” batteriet men det hjälpte inte. Vid uppladdning hade alla 3 cellerna samma spänning men en av dom klarade inte att hålla spänningen vi urladdning. Om detta beror på att den var med om kraschen eller att jag har laddat ur för djupt vet jag inte. Nu har jag dock börjat logga urladdningstiden och hålla koll på hur mycket laddning som jag behöver köra in i accen för att inte ladda ur mer än 80%. Jag har två accar. En på 1800mAh och en på 2100mAh. När jag kört dessa ”lungt” i ungefär 6 minuter så fick jag följande data: 1800mAh behövde 764mAh laddning -> 42% Nästa gång skall jag öka till 8 minuter så får vi se vad det ger. Min Align ”Electronic Speed Controller” har tre nivåer för ”Battery Protection”. Det är ”high cutoff voltage”, ”middle cutoff voltage” och ”low cutoff voltage”.Jag har den inställd på ”middel” men första gångerna jag flög så var den inställd på ”high”. Detta gav en flygtid på 4 minuter innan kontrollen slog av. Den nuvarande ”middle cutoff” kanske laddar ur för mycket och därmed skadar mina accar. |
Tisdag 30 december 2008 21:02 | |
Några killar som tyckte att det var lite trist att leka själva kombinerade sina intressen med kopter och bil. Det är kanske inte något man gör dagligen men det ser ju ganska kul ut, eller hur.Kika på deras bravader på denna YouTube-länk . |
Tisdag 30 december 2008 21:01 | |
För ett tag sedan hade jag oturen att krocka med moder jord 🙁
Det tog ett tag innan jag tog tag i reparationen. Det visade sig att stjärtbommen var helt förstörd tillsammans med bladfäste och hus för stjärtrotorn. Dessutom var huvudbladen lite skadade och ett bladfäste. Jag bytte ut dessa delar samt huvudaxeln. Efter att har kollat igenom hela helin är min T-Rex’en reparerad och alla justeringar gjorda. Jag var dock lite orolig för att delar av rotorhuvudet inte skulle vara helt OK så jag satte på kycklingstället och med nyladdade accar så gav jag mig ute. Det blåste knappt 5 m/s så det var inte helt ideala förhållande men det gick bra. Helena tog en massa bilder på spektaklet. Nu hoppas jag att det kan bli lite mer flygande med passande vindar (inga alls). |
Tisdag 30 december 2008 20:57 | |
OK så var det avklarat ;-)Min första krasch med koptern. Rätt ner i backen med en ”jävla parra”. Bara skrot kvar, nästan.Det var efter en lite för snabb nertagning som det inte fanns tillräckligt med kraft i LiPo’n och när jag ”studsade” i backen så skadade jag troligen stjärtrotorn. När sedan koptern lyfte så började den snurra och då var det bara att ta ner den så gott det gick.Först så gick länken till ena bladet på stjärtrotorn (detta var orsaken till kraschen tror jag) och detta gjorde att hela koptern snurrade som en gräddvisp. Koptern lyfte visserligen men jag hade noll koll på läget. Det går ju inte att flyga en gräddvisp.Sedan blev stjärtbommen sned när huvudrotorn slog i den i samband med själva kraschen. Dessutom så slog jag av ena bladhållaren till huvudrotorn och de övre länkarmarna. Jag tror inte att något blev snett i huvudrotorn så jag kan nog bara ersätta de skadade delarna men det får en grundligare undersökning visa. Eventuellt skadades huvuddrevet också för det vinglar lite mot motordrevet.Jag tog några bilder på elländet och resultatet kan du se på denna länk .Nu gäller det att beställa reservdelar och sätta igång med reparationen. Själva liket finner du under rubriken ”WEBKAMERA” till vänster.Jag behöver en helt komplett stjärt och då tror jag att jag får det med följande ”Kit” och delar från www.mft.nu.HS1096 Tail Rotor Blades – GULA. HS1185 Crash Kit HS1199 – Tail Rotor Parts HZ030 Stjärtbom T-REX 450S / SE. 2-pack.I detta ingår också delar till ”toppen” av huvudrotorn som tillsammans med HS1142 Metal Rotor Housing Set eller den biligare HS1071 Main Rotor Housing set och ett par rotorblad tillsammans med drivrem för tailen skall ersätta allt som gick sönder eller som kanske har mattats av smällen så att det är säkrast att ersäta dom.Nu skall jag gå och käka lite god mat och förhoppningsvis dricka lite gott vin och jag kommer troligen att vara uppe igen innom en vecka. |
Tisdag 30 december 2008 20:23 | |
Det jag funderar på är en EL-helikopter. Modellen heter T-Rex 450S med följande basdata.Rotordiameter: 680 – 700 mm
Men det som tilltalar mig mest är att den skall ha ”billiga reservdelar!” för är det något som jag lärt mig när jag varit runt och tittat på olika modeller och snackat med folk som flyger ”heli” är inte om man ”krashar” utan när. Denna masikn kostar under 2000 spänn inklusive batteri och motor. Detta är länken till tillverkarens hemsida. Till detta måste man ha en radio och det jag tycker passar är en 6 kanalers Futaba 6EX (6ex-2_4ghz-manual). Det är en 2.4GHz radio som troligen kommer att tjäna mig väl i framtiden. Detta är inget jag bara bestämmer mig för att köpa men jag tror att detta blir mitt val. Det tillkommer en del annat också men det återkommer jag till lite senare. Just nu skall jag öva lite med min simulator RealFlight. 2008-01-12 2008-01-13 2008-01-14 Elsystemet bestående av: 3 stycken HS-65HB (servo) 2008-01-15 2008-01-16 2008-01-17
Varför inte kanal 6 fick läge 2 också kanske beror på att den kanalen (tillsammans med kanal 3 Throttel) är reverserade. Nåväl, med dessa armar så ser det rakt ut men dom kanske är i kortaste laget men jag tror att detta får bli mitt val. En sak jag inte får missa är att borra upp hålen för länkkulorna lite. Risken är att servoarmarna spricker om inte detta görs. Speciellt som att hålen i de första armarna jag provade vad 1.54mm men de som jag nu valt har hål som är 0.9mm. 2008-01-18 2008-01-20
2008-01-27 N-PI:
Manualen ger följande throttelkurva. N-TH:
Jag har nämnt det tidigare men alla grundinställningar har jag gjort enligt manualen och sedan har jag justeringat enligt instruktionsfilmer påHelifreak. Ganska informativa filmer tycker jag. 2008-02-01 2008-02-07 I dag spolade jag upp min kopter för första gången. Jag var säkert en meter upp (eller en halv) i vardagsrummet. Ont om plats och inget ställe man skall lära sig att flyga på. Allt gick dock bra men jag har lite justeringar att göra med inställninga av mitt gyro. Men i stort var det en framgång. Nu får jag avvakta en dag utan regn och vind så att jag får lite mer plats på gården.
2008-02-11 I dag var der premiär. JAG FLÖG 😉 Men som du fattar så var det naturligvis så att jag kontrollerade helikoptern i en stilla hovring. Allt gick bra men det återstår nog lite justeringar. Det första var att stjärten sakta vaggade eller skuttade ett par centimeter fram och till baka. Detta utan att snurrra runt. Den svarade bra på roderutslag. Jag skall nog ta och justera min inställning på sändaren lite för att försöka få bort detta fenomen. Först skall jag öka ”gyro” från 75% till kanske 80-85%. Dessutom skall jag ändra ”end point adjustment” på stjärtservot. Som det är nu så får jag fullt utslag på servot på bara halva spakområdet. Detta gör att den är ganska känslig på spakrörelserna. Det andra som inte var till belåtenhet var att min LiPo-pack tog slut efter mindre än 5 minuter. Visserligen hade jag ingen klocka på den tiden men det kändes absolut inte mer än så. Är det så att man skall ”köra in” sin LiPo kanske? Detta får framtiden utvisa. Nu laddar jag min LiPo och sedan skall jag nog inhandla en till för att kunna flyga lita längre varje gång. Vad jag har förstått så skall man kunna köra upp mot 10 minuter på en 2200mA acc så jag skall nog kunna få ut mer än i dag. 2008-02-14I dag tog jag en tur med de nya inställningarna och nu var det mycket bättre. Justeringen av gyrot från 75% till 80% gjorde att stjärten stog stilla men jag skall justera ändläget också. Jag fick en flygtid på lite styvt 9 minuter (hovring alltså) med den nya inställningen på fartreglaget. Så nu gäller det att flyga mera. Att flyga i simulatorn är lärorikt men när en TRex kommer snurrande mot dig i verkligheten känns det lite mer osäkert.
2008-02-25 Inget vidare väder så det blir ingen utomhusflygning och dessutom sitter jag fast i min stol med en rejäl muskelbristning i en vad så då kollade jag in en ”video grabber” som heter Fraps. Med denna kan man spela in 30 sekunders video och jag provade med en liten snutt från simulatorn. Kanske denna länk fungerar om du kan spela en AVI.fil Min första simulering med en TRex 450SE i ”sport” konfigurering. Men med denna version av Fraps kan man som sagt bara spela in 30 sekunder så det blir inte så fräckt tycker jag. Kanske finns det någon annan applikation som är ”helt gratis”. Jag tycker att $35 är lite för mycket för en liknande funktion. Jag kanske kommer dithän att spela in några mer snuttar men tills vidare så får detta räcka. |
Måndag 29 december 2008 19:21 | |
En lunchflygning tog Anders med sig kameran.Vädret var ”sisådär” med lite dunkla skyar men det blåste inte så förutsättningarna var bra. Det går framåt och vi har nog lämnat det inledande hovrandet (stjärt in) och börjar köra omkring lite mer.Området ligger bara ”tvärs över motorvägen” så det är nära och bra om det inte är fotbollsskola. Den andra nackdelen är att platsen ligger i slutet eller strax utanför ”driving rangen” på Delsjöns golfklubb. Ännu har det inte varit någon Tiger Woods där som slår dit vi står.Anders var lite fundersam för att vitbalansen inte var helt ok och att det var lite damm på sensorn på hans kamera men sånt syns inte på webben, eller hur?
Bengt fokuserar för fullt
|