Batavus Zonar E-Go

Efter mycket funderande och kollande på webben har jag till sist bestämt mig. Det blev en Bavarius Zonar E-Go med 57 cm ramhöjd.

Den har Yamaha centerdrivna motor och aluminiumram. Hydrauliska skivbromsar fram & bak och Shimano Deore med 10 växlar. Batteri är på 36 V och 11 Ah (36 V * 11 Ah = 396 Wh) med uppskattad 1000 laddningscykler.

Får se om det stämmer att i Eco-läge räcker batteriet i 90 km. Känns mjuk i begränsningsläget vid 25 km/h. Vid full effekt (250 W och 70 Nm) och lägsta växeln sticker den iväg med en jävla “parra” och med rätt växel och full effekt klättrar den i branta backar utan problem.

Med 10 växlar borde jag kunna cykla utan (eller mista) el-assistans trotts att vikten är 22 kg. Cykeln väger 20 kg och batteriet väger 2 kg.

Batavius hemsida i Sverige finns på denna länk.

Batavus Zonar E-Go
Kontrolldisplay “modell” 2019.
Ortlieb cykelväska
Ortlieb cykelväska

Batavus startade redan 1904 med Andries Gaastra i spetsen. 1917 tog de över en stor cykelfabrik och delade sen upp verksamheten och började även sälja mopeder. Batavus var under 1970-talet Nederländernas största cykeltillverkare med en årsproduktion på 250 000 cyklar samt 70 000 mopeder. Batavus har vunnit etapper på Tour de France samt OS medalj 1992. På senare år har marknaden för elcyklar vunnit mark och Batavus började tidigt att ställa om och fokusera mer på elcyklar. Det var inte förrän 1998 som Batavus lanserade den första elektriska cykeln. Företaget är bland annat känt för sina cyklar där kedjan är heltäckt och för cykelvarianten kallad “Old Dutch”.