Tillbaka till Farkoster

Vortex 250 PRO

I think in this hobby you can always wait for something
new or
just get what is good now and enjoy it.

Porträttbild av Vortex med 1300mAh LiPo

Porträttbild av Vortex med 1300mAh LiPo

 

Länkar

Youtube

Forum

Mjukvara

Futaba S-Bus

Quaden levereras med en anslutning för CPPM som till exempel EzUHF. Jag har Futaba utan EzUHF så det får bli en ”vanlig” S-Busmottagare. Den mottagare jag har är en R6308SBT men jag kör utan telemetry. För att installera min mottagare måste man lossa på övre ramdelen, demontera CPPM-kabeln och sedan montera S-Buskabeln. Denna del gick på 20 minuter men jag tog loss hela övre ramdelen för att komma åt riktigt.

Sedan hade jag lite problem med att konfigurera mottagare och sändare korrekt. Mottagaren kan vara i en av fyra moder (A, B, C eller D) men bara B och D stödjer S-Bus. Sändaren kan för denna mottagare konfigureras för FASST MLT eller MLT2. Efter lite pillande fick jag dock ordning på dessa konfigureringar.

Mottagaren konfigurerade jag till Mode D

  • Mode B: 7 kanaler
  • Mode D: 15 kanaler

Dessutom behöver man, enligt manualen, invertera AIL och THR på sändaren men det visade sig vara fel. Jag fick invertera ELE och THR för att den automatiska kalibreringen av sändaren skulle fungera. Får se om detta är korrekt vid premiärflygningen.

”Subtrim”,  ”travel” och ”endpoints” behövde också justeras i sändaren. Detta behöver inte göras om man har ”nyare” version än vad jag har. Min version är OSD 1.0.0.23 och behovet till justeringar eliminerades med OSD 1.0.0.24

  • Subtrim justerad till -31 för alla fyra flygkanaler
  • Travel justerad till +/-119 för alla fyra flygkanaler
Här skall man ansluta kabeln för S-Bus

Här skall man ansluta kabeln för S-Bus

Den mottagare jag hade liggande var en R6308SBT som jag planerade använda för en eventuell ImmersionRC 285 men så dök 250’an upp så det blev en sådan i stället. Som det syns på bilden så är den lite för stor. Kan ge mig sjutton på att första kraschen kommer att kvadda denna mottagare. Hur skall jag nu lösa detta? Letar efter mindre S.Bus-mottagare men det ser inte ut som Futaba har nått. Ett alternativ skulle vara en ”pirat” som FrSky men den minsta jag hittar är TFR4SB och den mäter 41x24x6 och detta är också för stort. Futaba har ett antal ”Park Flyer” mottagare och deras räckvidd kanske räcker. En sådan är R6203SBE men http://www.futabarc.com/ har ingen information om hur stor den är. Ett drastiskt sätt att lösa problemet skulle vara att ta bort plastkåpan på min R6308SBT. Det ser ut som att alla kontakter förutom S.bus-kontakten sitter på ett kort. Detta skulle då bort och sedan skulle S.bus-kablarna lödas direkt på kortet.

  • TFR4SB är 41x24x6
  • R6203SB är 22.5×37.4×9.3 (Futaba partnb: 1M23N17437)
  • R6303SB är 37x29x9
  • R6308SBT är 47x25x14

 

Futaba R6308SBT

Futaba R6308SBT

Efter lite funderande och letande så kom jag till skott och sålde min R6308SBT och köpte en R6203SB. Den nya mottagaren är 37 mm lång och det var bara att binda den till sändaren och sedan koppla in den på quaden. Allt fungerade direkt men jag körde initieringen för säkerhets skull.

R6203SB på Vortex 250

R6203SB på Vortex 250

Video

Hittar ingen information om man kan koppla om mellan PAL och NTCS i ”Getting started” men i den preliminära manualen står det att man kan ändra genom att flytta/ta bort en bygel på kameran. Mina andra sändare är konfigurerade för PAL och när jag hittade bygeln fick jag igång PAL.

LiPo 3S / 4S

Det är lite trångt för montering av batteri. Konstigt kan man tycka men problemet är att antennen för video (VTx) sitter där den sitter och så skall man få plats med mottagaren. Min mottagare hänger ut lite utanför ramen just nu för att jag skall få plats med mina batterier. Manualen rekommenderar ett lite kortare batteri.

Beställer ett par Turnegy från HK och dessa är 10 mm kortare än de jag har just nu. Dessa är visserligen på 100mAh mindre än nuvarande så det blir lite kortare flygtid men det räcka för att jag skall bli trött i huvudet.

  • Capacity: 1300mAh
  • Voltage: 3S1P / 3 Cell / 11.1V
  • Discharge: 45C Constant / 90C Burst
  • Weight: 119g (including wire, plug & case)
  • Dimensions: 72x23x35mm
  • Balance Plug: JST-XH
  • Discharge Plug: XT-60

Monterad Vortex

Monterad och klar för provflygning

Monterad och klar för provflygning

På bilden ovan sitter GoPro-kameran inte fast. Jag begrep först inte hur fästet skulle monteras men efter lite funderande så ….. Nu skall det bara skruvas fast på quaden men det innebär att den vibrationsdämpade plattan som sitter fast i ramen måste demonteras först.

Vortex GoPro-fäste

Mjukvara & OSD Meny

Vid uppstart rapporterar systemet lite information och man kan via menysystemet få lite till

OSD Start Up

OSD Start Up

OSD Menu

OSD Menu

Flygmoder (Flight Modes)

Horiz (SE=1) : Horiz mode is a bit of a hybrid mode. It does auto-level, but also allows flips and rolls.

Angle (SE=2) : Angle mode is the easiest to learn. When the sticks are centered, the flight controller is always working to level the quad. The deviation of the Roll/Pitch controls from neutral defines the angle of the quad in flight. Not a great mode for racing, but definitely the mode to use for the maiden flight.

Acro (SE=3) : This mode is the preferred mode for the more advanced mini-quad pilot. In many ways it is the simplest mode, but also the hardest mode to learn. In Acro mode, the accelerometer part of the IMU is not used, only the Gyro. Because of this, the quad will not self-level, explaining the steep learning curve for this mode. To learn this mode, it is recommended to start flying the quad FPV, in Level mode, get some altitude, and switch into Acro mode. Landings in Acro mode can be a bit challenging for the beginner, so switching to Level mode before landing is a reasonable way to deal with this. Acro mode is the ideal mode to have fun with flips and rolls.

Dessa moder är samma som på mina CC3D med den skillnaden att jag har ordningen Angle, Horiz och Acro på brytaren SE. Det var lite överraskande när jag trodde att jag hade maskinen i Angle men det var Horiz och maskinen kunde flippa. Som tur var så hade jag lite höjd och maskinen flippade så fint.

Provflygning

Efter dessa justeringar så snurrar motorerna igång som dom skall och reagerar korrekt på input. Detta provat på byggbordet utan propellrar. Nu återstår provflygning.


2016-02-26

Provflygningen avklarad och oj. Denna maskin var mycket livligare än mina tidigare ZMR250 och KillerBee men det skall nog inte vara några problem. En acc LOS med lite hovrande och en med glasögonen och stilla flygande. Max strömspik (enligt OSD) var strax under 20A.

Laddaren meddelade att jag hade 34% kvar efter drygt 5 minuters flygning men OSD meddelade att jag hade konsumerat 713 mAh som blir ungefär 50%. Nu kanske jag hade 4.15 V/cell när jag började. Rimligen kommer jag att få ut 4 minuter flygtid när jag börjar flyga (inte hovra runt).


2016-03-12

I dag, med den nya mottagaren, drog jag på lite mer. Max ström blev strax över 40A med 3S 1400mAh LiPo. Än så länge har jag bara provat flygmoden ”Horizon” som inte är den snällaste. Försök till förklaring ovan under rubriken Flygmoder. Jag trodde jag hade ”Angle” och detta blev en liten överraskning men allt gick väl.


2016-05-17

Nu hoppas jag att det skall bli lite ytterligare fart på Quaden med några 4S LiPo. Hittade visserligen bara 45C/70C men de var 1550mAh så jag får hoppas 70A/109A räcker. Storleken passar bra, det vill säga längden. Dom tar inte i mottagaren eller kamerafästet men remmarna är i kortaste laget. Hoppas det håller. Provflygning får avgöra.

Tatui 4S 45/70C

Tatui 4S 45/70C

Vortex med 4S LiPo

Vortex med 4S LiPo


2016-06-05

De senaste veckorna har jag bara använt Vortex’en i ”Acro-mode”. Först var det lite skrämmande men nu känns det helt Ok. Lite tveksam på hur mycket jag skall luta kameran. som det är nu så lutar GoPro dubbelt så mycket som FPV-kameran men jag är lite osäker på brännvidden på de olika kamerorna. GoPro-filmen verkar vara ganska normal så det blir nog att luta upp FPV-kameran lite till.

 

Normalt slutar allt bra men inte denna gång. Men skall man komma vidare så får man räkna med att det får konsekvenser 😉


2016-08-25

Inte mycket flygande med Vortex i sommar. Mestadels har det blivit Bee-R men jag hade med den till Skåne och det blev en tur i Haväng. Hade inte modet att köra i Rate utan det blev mestadels i Attitude. Resultatet blir lit ryckigt men nästa gång ….. 😉


2016-11-03

Nu har jag börjat med operationen för att försöka montera min Futaba mottagare R6203SB inne i ”kroppen”. Det innebär att plasthöljet skall bort. Dessutom måste jag ta bort kontakterna och löda kablarna direkt till mottagaren.

r6203sb-i-rumbanr6203sb-naken

r6203sb-placering

 

 

 

 

 

r6203sb-oversida-en-kontakt-korta

R6203SB Översida med en kontakt borta

R6203SB i krympslang

R6203SB i krympslang

Vortex med R6203SB i magen

Vortex med R6203SB i magen

 

 

 

 

 

Operationen klar men det lär dröja innan maskinen kan testas för just nu é det minusgrader ute och det blåser upp mot 10 m/s så det är inte läge att flyga just nu. För att få plats med mottagaren i magen på quaden så var jag tvungen att sätta batteri-strapparna runt quaden i stället för i slitsarna i topplattan.

 


2018-06-07

OjOjOj. Ett bra tag sedan jag flög denna maskin men i dag blev det en tur. Har de senaste året flugit min Alien och BeeXR. Vortex’en har jag lämnat till ”grabben” så att han har något att flyga riktig quad med i stället för de däringa DJI-maskinerna,

Det krävdes en del ”tuning” innan jag kände mig bekväm men jag hittade en ”Pro-tune” med lite mer aggressiva flygegenskaper och till sist var det ganska OK.

 

2018-07-01

Ytterligare justeringar och lite mer spak-tid på Vortexen så tycker jag att den passar bra i lite mer blåsiga förhållande.